اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست درباره تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست درباره

تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱

مبارزه برای افزایش دستمزدها، امری است حیاتی و تعطیل ناپذیر!

«شورای عالی کار» متشکل از نمایندگان دولت، کارفرماها و عناصر وابسته به نهادهای حکومتی در تشکل‌های فرمایشی و ضد کارگری دست‌ساز رژیم، در دوماهه پایانی هرسال بدون توجه به نیازها و مطالبات واقعی کارگران که در طول سال فریاد زده‌اند، رقمی را بر مبنای آنچه که به صلاح حاکمیت و به نفع مافیای قدرت و سرمایه‌داران است و قبلاً حد و اندازه آن تعیین‌شده است، به‌عنوان حداقل دستمزد سال پیش رو اعلام می‌کنند.

طبق تصمیم این ارگان ضد کارگری، تعیین این حداقل دستمزد بر مبنای نرخ تورم و سبد هزینهٔ معیشت زندگی یک خانوار است. با محاسبهٔ این دو عامل، سقف حداقل مزد ماهیانه کارگران حدود ۴٫۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است که اگر مبلغی همچون حق مسکن، بُن خواروبار و پایهٔ سنوات هم به آن اضافه شود نهایتاً در حدود ۵ میلیون تومان در ماه می‌شود. این در شرایطی است که خط فقر واقعی بیشتر از ۱۲ میلیون می‌باشد، ولی شورای عالی کار وقیحانه نرخی را که چند برابر زیرخط فقر میدانی است به‌عنوان خط فقر اعلام کرده است.

نرخ تورم در سال جاری طبق گفته بانک مرکزی بین ۴۰ تا ۴۵ درصد در نوسان بوده است و برای سال آینده نرخ تورمی ۵۰ درصدی احتمال می‌رود که با افزایش ۶۰ درصدی قیمت مواد خوراکی در کنار هزینهٔ سرسام‌آور مسکن، این حداقل دستمزد که کمتر از یک‌دوم خط فقر ۱۲ میلیون تومانی است قادر نخواهد بود که حتی نصف هزینه‌های زندگی یک خانواده سه‌نفره را پوشش دهد.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سال گذشته ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند، با توجه به خروج بیش از دو میلیون نفر از بازار کار به‌واسطه شیوع مجدد کرونا، برآورد می‌شود که جمعیت زیر فقر مطلق به ۳۰ الی ۳۵ میلیون نفر افزایش یابد. علاوه براین گفته می‌شود که نزدیک به ۷ میلیون کارگر فاقد بیمه‌های اجتماعی و درمانی می‌باشند. اخیرا محسن حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی رژیم گفته است که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.

بااین‌حال افزایش دستمزد چندین برابر زیرخط فقر، که هرساله توسط “شورای عالی کار” تعیین و اعلام می‌شود، در بهترین حالت تنها شامل بخش محدودی از کل شاغلین در بخش عمومی و خصوصی می‌شود. اکثریت عظیم  کارگران کارگاه‌هایی که تعداد آن‌ها نزدیک به یک‌میلیون است و صدها هزار کارگر پاره‌وقت و زنان و کودکانی که به تولید خانگی محصولات فرعی و هزاران حاشیه‌نشین شهرها با دستمزد بسیار ناچیز مشغولند، از شمولیت همین”قانون کار” ضد کارگری، و از، حداقل دستمزد ناچیز نیز خارج هستند.

رژیم سرمایه‌داری اسلامی با تمام اهرم‌های حقوقی، قانونی و انتظامی‌اش و با تمام قوایش تلاش دارد هزینهٔ سنگین تورم و اقتصاد ورشکسته‌اش را از سفرهٔ کارگران تأمین کند تا سودآوری مافیای در قدرت و کارفرماهای دزد و فاسدش را همچنان محفوظ نگاه دارد.

اکنون‌که بسیاری از کارگران و زحمتکشان به اعتصاب، تظاهرات و اجتماعات اعتراضی مشغولند، بیش از هر زمانی به همبستگی و بسیج طبقاتی در صحنهٔ نبرد نیاز هست. رژیم ضد انسانی جمهوری اسلامی ثابت کرده است که یار و غار سرمایه‌داران و دزدان است و برای حفظ سلطهٔ این استثمارگران از هیچ جنایتی دریغ نخواهد کرد و تضمین کمترین مطالبهٔ اقتصادی، فقط با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و استقرار دولتی کارگری شورایی متحقق خواهد شد.

تشکلات دست‌نشانده و سرسپردهٔ رژیم هم نه نمایندهٔ کارگران بلکه کارچاق‌کن سرمایه‌داران و ابزارِ مهارِ جنبش انقلابی کارگران هستند. تا زمانی که سرنوشت کار وزندگی کارگران به دست خود و نماینده‌های انتخابی‌شان رقم‌زده نشود، در بر همین پاشنهٔ جرم و جنایت سرمایه‌داری اسلامی خواهد چرخید.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست همراه با طبقه کارگر تا تحقق رفاه و حاکمیت کارگران بر سرنوشت خویش و سرنگونی حاکمیت سرمایه علیه جمهوری اسلامی و قوانین ضد کارگری‌اش مبارزه می‌کند.

مبارزه برای افزایش دستمزد یکی از اولیه‌ترین و مهم‌ترین و اساسی‌ترین مبارزه کارگران علیه سرمایه  محسوب می‌شود و به‌هیچ‌وجه تعطیل‌بردار نبوده و نیست. ما ضمن حمایت از حداقل دستمزد ماهانه پیشنهادی در بیانیهٔ تشکلات مستقل کارگری و بازنشستگان و معلمان و … بر این نکته تأکید می‌کنیم که دستمزدها باید بر اساس ملزومات رفاه مکفی در زندگی کارگری تعیین شود و صلاحیت تشخیص این تناسب تنها و تنها به عهده تشکل‌های مبارز و مستقل و سراسری کارگران است نه تشکل‌های دست‌ساز حاکمیت سرمایه‌دار یا  تشکل‌های زرد.

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی!

زنده‌باد آزادی! زنده‌باد سوسیالیسم!

۱۴ فوریه ۲۰۲۲ – ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت

POST A COMMENT.