تیغ کرونا بر گلوی نازک دانش آموزان

از تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، که جمهوری اسلامی ورود کرونا به ایران را رسما پذیرفت، زمانی حدود ۲۲ ماه گذشته است. در این مدت، طبق آمارهای دولتی تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر به ویروس مرگبار مبتلا شده اند و بیش از ۱۳۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده اند. این میزان از مبتلایان و جانباختگان، صرفا طبق آمارهای جعلی و دروغین وزارت بهداشت ثبت شده اند. در صورتی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان نظام پزشکی ایران به دفعات میزان کشته شدگان کرونا در ایران را دست کم ۳ تا ۴ برابر آمارهای رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند. در واقع بر اساس مستندات سازمان نظام پزشکی ایران و حتی افرادی از درون وزارت بهداشت رژیم آمار حقیقی جان باختگان کرونا از آغاز تا به امروز، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر می باشد، که بیشترین آنان نیز از میان اقشار تهی دست و توده های کارگر و زحمتکش جامعه بوده اند.

اگر در شیوع موج های اولیه ویروس کرونا، عمدتا افراد سنین بالا در معرض ابتلا و انتقال آن بودند و به همان نسبت درصد بالایی از کشته شدگان در مدار سنین بالای ۵۰ سال رقم می خورد، این روند اما با شیوع موج سوم و چهارم پاندمی کرونا تا حدود زیادی تغییر کرد و زنگ خطر برای جوانان و سنین پایین ۳۰ سال نیز به صدا در آمد. با شروع موج پنجم که در پی ورود گونه ها پیشرفته کرونا نظیر “سویه دلتا” ایجاد شد،عملا جوانان بیشتری قربانی مسلخ کرونا شدند.

با گذشت زمان و پس از اوج گیری موج پنجم کرونا در ایران، اکنون مدتی است انتقال ویروس کرونا از مدار جوانان هم عبور کرده و زنگ خطر گسترش ابتلا و شیوع آن در میان دانش آموزان دبستانی نیز به صدا در آمده است. با شروع فصل پاییز و در پی دستور العمل جنایت کارانه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس، گردش چرخه ویروس کرونا در میان کودکان و دانش آموزان هم شتاب گرفت و اکنون اخبار ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا در رسانه های کشور بازتاب علنی پیدا کرده است. بارزترین نمونه آن، انتشار خبر دو هزار دانش آموز کرونایی در استان تهران است که فقط در دو هفته گذشته به این ویروس کشنده مبتلا شده اند.

روز دوشنبه ۱۵ آذر، استاندار تهران با اعلام اینکه حدود دو هزار دانش آموز در استان تهران به کرونا مبتلا شده اند، به طور ضمنی و غیر مستقیم از حضور سویه پیشرفته کرونا به نام “اومیکرون” در ایران خبر داد. محسن منصوری، همزمان با اعلام خبر ابتلای دو هزار دانش آموز استان تهران به کرونا در مورد کنترل مرزها گفت: “در برخی از کشورهای همسایه مانند روسیه و ترکیه که آمار کرونایی بالایی دارند، نیاز به کنترل بیشتر مرزها است… باید برای عدم ورود مسافران خارجی محتمل به ابتلای سویه اومیکرون، به ویژه از کشورهای آفریقای جنوبی، نظارت های خود را در مبادی مرزی افزایش دهیم”.

شیوع کرونا در مدارس البته صرفا به استان تهران محدود نبوده و طی ماه های گذشته دانش آموزان مناطق دیگری نیز نظیر شهرستان طارم، بویر احمد و استان مازندران نیز به کرونا مبتلا شده اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان چند روز پیش از ابتلای گسترده دانش آموزان شهرستان طارم به کووید-۱۹ خبر داد. پرویز قزلباش، روز سه شنبه ۱۶ آذر، در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونای استان زنجان گفت: “به ازای جمعیت ۱۰۰ هزار نفری، از اول مهرماه تا ۱۵ آذر ماه امسال، ۱۵۹۱ دانش آموز در شهرستان طارم به کووید- ۱۹ مبتلا شده اند”. او، همچنین با اشاره به رهگیری بیماران کرونا مثبت در استان زنجان گفت: “روند مرگ و میر متناسب با کاهش بستری مثبت نیست و همانظور که می دانید فوتی ها با دو ماه تاخیر خود را نشان می دهند”. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان همچنین با بیان اینکه افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، حجم قابل توجه ای را در این استان به خود اختصاص داده اند، از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی در استان زنجان شاهد وضعیت خوبی نیستیم.

علاوه بر تهران و زنجان، دانش آموزان شهرستان بویر احمد نیز از ابتلا به شیوع کرونا در امان نبوده و خبرها حاکی از آن است که طی دو ماه گذشته در این شهرستان نیز دانش آموزان زیادی به کرونا مبتلا شده اند. محمد یزدان پناه، مدیر مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از ابتلای ۴۰۰ دانش آموز به ویروس کرونا در این شهرستان خبر داده است. به گفته او، این تعداد از دانش آموزان، جملگی از ابتدای مهرماه تا اواسط آذر ماه امسال به کرونا مبتلا شده اند. در استان مازنداران نیز خبرهای ضد و نقیضی از شیوع کرونا در مدارس انتشار یافته است. علیرضا سعیدپور، مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندان با تاکید بر اینکه دانشگاه تعداد مبتلایان را به ما اعلام نمی کند، گفته است: تا کنون به طور رسمی تعداد ۱۱ دانش آموز در دو شهرستان تنکابن و رامسر به کرونا مبتلا شده اند و به طور غیر رسمی نیز ما از ابتلای ۳۵ دانش آموز در سطح استان باخبر شده ایم. این اظهارات او البته با واکنش دانشگاه علوم پزشکی مازندران مواجه شد و قاسم اویس، سرپرست معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در پاسخ به سخنان مدیر کل آموزش و پرورش این استان مبنی بر اینکه دانشگاه اطلاعات دانش آموزان مبتلا به کرونا را در اختیارشان قرار نمی دهد، گفت: متولیان آموزشی خودشان در مدارس حضور دارند و می توانند اطلاعات دانش آموزانی که علائم [کرونا] دارند را کنترل و تعداد دانش آموزان مبتلا را استخراج کنند”.

این حجم از اخبار شیوع ویروس کرونا در مدارس ایران در شرایطی انتشار یافته است که اکنون جهان با شیوع گونه بسیار پیشرفته تری از سویه دلتا مواجه است. گونه ای به نام “اومیکرون” که سرعت انتقال و میزان مرگ و میر آن بسیار فراتر از گونه های پیشین است. گونه ای که هیچ مرزی به لحاظ سنی نمی شناسد، کودکان نزدیک ترین هدف آن هستند و آنگونه که گفته می شود، از رگ گردن نیز به کودکان نزدیکتر است.

ویروس جهش یافته “اومیکرون” اگرچه پیش از هرجایی در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اما نشانه های آن اکنون در ترکیه، روسیه و دیگر کشورهای اروپایی هم مشاهده شده است. جمهوری اسلامی اما تاکنون از اعلام رسمی ورود “اومیکرون” به کشور خودداری کرده است. عدم پذیرش و اعلام رسمی ورود کرونای پیشرفته به ایران، ادامه همان سیاست کتمان سازی جمهوری اسلامی در عدم پذیرش ویروس کرونا در ماه های اولیه ورود و شیوع این بیماری به ایران است. اکنون نیز که کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای پشیرفته جهان در مقابله با “اومیکرون” به صف شده اند، هیئت حاکمه ایران اما در مقابله با ویروس بسیار پیشرفته “اومیکرون”، همان سیاست انکار و کتمان اولیه را در پیش گرفته است. سیاستی که با کاهش اعلام آمار دانش آموزان مبتلا به کرونا و کم خطر جلوه دادن شرایط وخامت بار موجود در مدارس ایران، مستقیم و غیر مستقیم تلاش دارد تا دانش آموزان را به مسلخ کرونا بفرستد.

تاکید وزارت آموزش و پرورش به بازگشایی مدارس و اصرار بر حضور علنی دانش آموزان در کلاس های درس، آنهم در وضعیتی که فاکت های متعددی از وجود کرونای پیشرفته “اومیکرون” در مدارس ایران خبر می دهند، به معنای کشیدن تیغ برنده کرونا بر گلوی کودکان و دانش آموزان است. دانش آموزانی که هر بامداد با امید از خانه بیرون می آیند، راهی کلاس های درس می شوند، اما با گلوی فشرده از عفونت ویروس کرونا به خانه باز می گردند.

اجرای این سیاست جنایتکارانه رژیم را که پیشبرد آن با کم خطر جلوه دادن شرایط کرونایی در مدارس دنبال می شود، به روشنی می توان در سخنان استاندار تهران دید. محسن منصوری، در همان شرایطی که از ابتلای حدود دو هزار دانش آموز در استان تهران  طی دو هفته اول آذر ماه خبر می دهد، با بی مسئولیتی اعلام کرده است: “این میزان با جمعیت دانش آموزان استان عدد بالایی نیست، لذا نباید طوری آمار را بیان کنیم که باعث نگرانی مردم باشد، ولی قرار شد مسئله بررسی شود و اگر نگرانی وجود داشت تصمیم جدیدی اعمال شود”. عجبا! برای این مسئولان بی درد و بی خیال نسبت به جان و سلامت دانش آموزان، حتی ابتلای دو هزار دانش آموز به ویروس مرگبار کرونا هم عدد بالایی نیست. حتی اعلام چنین رقم بالایی از ابتلای دانش آموزان در سطح مدارس استان تهران، آنهم طی دو هفته باعث نگرانی استاندار تهران و دیگر مسئولان استانی هم نشده است. و این بی خیالی آنان البته جای تعجبی هم ندارد.

برای جمهوری اسلامی و مسئولان آن که مردم را به صورت روزانه کشتار می کنند، برای استانداران و فرمانداران و نیروهای سرکوبگر رژیم که در هر اعتراض مسالمت آمیزی دستور شلیک گلوله و تیر و گاز اشک آور را به سوی مردم معترض صادر می کنند، طبیعی است که بی توجهی آنان نسبت به جان و سلامت دانش آموزان هم چیز عجیب و غریبی نباشد. استاندار تهران و دیگر مسئولان مقابله با کرونا با چنین بی تفاوتی نسبت به جان و زندگی دانش آموزان، حتما منتظرند وقتی خبر مرگ و میر آنان در جامعه بازتاب یافت، آنوقت یکی پس از دیگری به میدان بیایند و با جار و جنجال هوار بکشند، کی بود کی بود، من نبودم.

در واقع، همانگونه که انتشار آمار جعلی، دروغین و اعلام تعداد غیر واقعی میزان مبتلایان و کشته شدگان کرونا در ایران طی دو سال برای جمهوری اسلامی یک روال عادی بوده است، اکنون اجرای همان سیاست در مدارس ایران نیز به امری معمول برای آنان تبدیل شده است. پیشبرد این سیاست جنایت کارانه که از همان ابتدای ورود کرونا به ایران با هدف “ایمن سازی گله ای” شروع شده بود، بعدها با اعلام ممنوعیت ورود واکسن های معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نظیر فایزر و مُدرنا و استرازنکا توسط خامنه ای شدت یافت. نتیجه بلافصل اجرای سیاست ایمنی جمعی رژیم طی ۲۲ ماه گذشته، کشتار دست کم ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران بوده است. ۴۰۰ هزار نفر از توده های زحمتکش مردم ایران که بی محابا قربانی تصمیمات مرگبار خامنه ای و دولت ایران در مواجهه با کرونا شدند. سیاستی که این روزها بر مدارس ایران و بر سر دانش آموزان کشور سایه افکنده است.

بر کسی پوشیده نیست، که تعطیلی کامل مدارس حضوری و فراهم کردن رایگان همه امکانات و ابزارهای آموزش مجازی از طرف دولت، اولین شرط لازم برای در امان نگه داشته دانش آموزان از رفتن به مسلخ کرونای پیشرفته “اومیکرون” است. ویروس جهش یافته ای که خطر سرایت آن به کودکان و دانش آموزان سریعتر از گونه های پیشین است و سرعت انتقال و مرگ و میر آن نیز در مقایسه با گونه های اولیه کرونا چند برابر بیشتر است. با خواست و مطالبه تعطیلی کامل مدارس حضوری به مقابله با کرونای “اومیکرون” برخیزیم و نگذاریم تیغ آخته کرونا بر گلوی نازک دانش آموزان کشیده شود.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۴۹ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.