موج چهارم کرونا، ضرورت واکسیناسیون فوری و همگانی

موج چهارم کووید ۱۹، آنهم از گونه جهش یافته آن، بخش های وسیعی از کشور را فرا گرفته است. ویروس کرونای جدید، چه نوع انگلیسی و چه نوع ایرانی آن با سرعت انتقال و قدرت مرگ آوری چند برابر ویروس قبلی، تا کنون در ۱۳ استان کشور مشاهده شده است. در این میان، وضعیت استان خوزستان حادتر از بقیه مناطق کشور است. شهرهای استان خوزستان هم اینک برای چهارمین بار یکسره قرمز شده اند. آمار مبتلایان و فوتی های کرونا دوباره سیر صعودی گرفته اند. شناسایی ۸ هزار و ۲۰۶ مورد جدید مبتلا به کووید ۱۹ و جان باختن ۹۴ نفر در روز پنجشبه ۷ اسفند، اولین نشانه های شیوع موج جدید کرونا در ایران است. با شکل گیری وضعیت موجود، مسئولان ستاد مقابله با کرونا، از ممنوعیت سفر به چهار استان و هفت شهر گردشگری خبر داده اند. استان های خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان همراه با شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم از جمله مناطقی هستند که ورود و خروج به این مناطق ممنوع اعلام شده است.

به رغم تشدید مجدد بحران کرونا در ایران، دولت اما همچنان نسبت به جان و سلامت و زندگی توده های مردم ایران بی توجه است. روند واکسیناسیون به کندی پیش می رود و نشانه هایی هم از اراده دولت برای انجام یک ساز و کار جدی جهت واکسیناسیون سریع، عمومی و رایگان در کشور مشاهده نمی شود. با گذشت سه ماه از شروع واکسیناسیون در مقیاس جهانی، دولت جمهوری اسلامی هنوز کمترین رغبتی در شتاب دادن به امر واکسیناسیون از خود بروز نداده است. بی توجهی دولت نسبت به خرید واکسن های معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، کار را به جایی رسانده است که اگر نگوییم روند واکسیناسیون متوقف شده است، به جرأت می توان گفت که به صورت لاک پشتی پیش می رود. اینکه در اغلب کشورهای جهان، میلیون ها نفر موفق به تزریق واکسن کووید ۱۹ شده اند، ولی در جمهوری اسلامی طبق آمار رسمی فقط ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمانی و پزشکی کشور در مرحله نخست با واکسن اسپوتنیک روسی واکسینه شده اند، خود موید همین بی توجهی کامل دولت نسبت به امر واکسیناسیون عمومی و رایگان در ایران است. مرحله دوم واکسیناسیون عمومی نیز از ششم اسفند آغاز شده که مطابق اعلام دولت قرار است واکسیناسیون کارکنان سایر بخش های پر خطر دربخش درمان، اورژانس ها، جانبازان شیمیایی و افرار مقیم آسایشگاه های سالمندان و معلولان، کارکنان آزمایشگاه ها و افرادی که در غسالخانه ها فعالیت می کنند در این دوره انجام شود.

حال در چنین وضعیتی از بی رغبتی و بی مسئولیتی دولت در امر واکسیناسیون عمومی ، گزارش ها از پیک چهارم کرونا و پر شدن ظرفیت بیمارستان ها در بعضی از مناطق کشور از جمله استان خوزستان خبر داده اند. فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است: “آمار مراجعه کنندگان و بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان ها است به همین دلیل کادر درمانی بیمارستان های اهواز جوابگوی بار مراجعان نیست”. بر اساس گزارش های منتشره وضعیت استان خوزستان آنچنان حاد و بحرانی است که هفته گذشته آمبولانس ها به طور هماهنگ در سطح شهر اهواز آژیرهایشان را به صدا در آوردند تا مردم را نسبت به گسترش شیوع گونه جهش یافته کرونا هشدار دهند.

محمود علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز، در مصاحبه با ایسنا با اشاره به سهم بالای خوزستان از بیماران شناسایی شده مبتلا به گونه جهش یافته نوع بریتانیایی گفته است: “جز با تعطیلی کامل استان خوزستان نمی توانیم وضعیت را کنترل کنیم”.

با این همه، دولت و استانداری خوزستان طبق روال یک سال گذشته موضوع تعطیلی و قرنطینه استان خوزستان را به هیچ گرفته و فقط با اعلام ممنوعیت سفر به این استان برای ساکنان دیگر مناطق و ممنوعیت خروج ساکنان خوزستان به بیرون از این استان موضوع را سر هم بندی کرده اند.

شیوع ویروس جهش یافته کووید ۱۹، البته فقط مختص به استان خوزستان نبوده و اکنون مناطق دیگری از کشور نیز به ویروس جهش یافته کرونا آلوده شده اند. وزارت بهداشت، با انتشار گزارشی از آلودگی ۱۱ استان کشور به گونه جهش‌یافته کرونا خبر داده است. بر اساس این گزارش، ویروس جهش‌یافته تا روز پنج‌شنبه ۷ اسفند، در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان، ایلام، مرکزی، تهران، قزوین، البرز، گیلان و آذربایجان غربی مشاهده شده است. ویروسی که برای اولین بار در بریتانیا مشاهده شد و عمدتا از مرزهای عراق وارد ایران شده است. در کنار ۱۱ استان فوق، دانشگاه‌های علوم پزشکی قم و اصفهان هم از مشاهده اولین موارد ابتلا به نوع جهش یافته کرونای بریتانیایی در این دو استان  خبر داده اند.

حال در چنین وضعیتی، که ابرهای سیاه افزایش مرگ و میر ناشی از موج چهارم پاندمی کرونا سراسر آسمان ایران را فرا گرفته است، نگرانی و التهاب، همراه با گسترش انتقادات و اعتراضات نسبت به بی عملی دولت جمهوری اسلامی هم در میان لایه هایی از درون نظام و هم در میان کادر پزشکی و توده های مردم بالا گرفته است.

نبستن مرزهای ایران و عراق و عدم ممنوعیت ورود و خروج زائران حزب اللهی به کربلا و نجف از طریق مرزهای جنوبی کشور که عامل اصلی ورود کرونای جهش یافته انگلیسی از عراق به خوزستان و دیگر مناطق کشور شده است، از جمله موضوعاتی است که حتی صدای اعتراض وزیر بهداشت جمهوری اسلامی را هم در آورده است.

سعید نمکی با بیان اینکه “من وزیر خبر ندارم در طول این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خارج می شود، چگونه می توانم مدیریت کنم”، نسبت به “مرحله طغیان بیماری” هشدار داده و گفته است،”کسانی که مرزها را با وجود دستور رئیس جمهوری نبستند”، همان افرادی هستند که “آتش جدید را برافروختند” و باعث افزایش ورود ویروس جهش یافته کرونا به ایران شده اند.

در این میان، انتشار گزارش هایی از خرید و فروش گسترده تست جعلی سلامت کرونا در مرزهای جنوبی ایران و عراق، از جمله خبرهایی بوده است که در روزهای گذشته بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته است.

در چنین وضعیتی که نگرانی و التهاب از موج جدید پاندمی کووید ۱۹، از هر سو بالا گرفته است، در شرایطی که همه نگاه های متوجه بی عملی و بی کفایتی دولت در امر واکسیناسیون سریع و همگانی است، حسن روحانی و وزیر بهداشت کابینه او با یک حرکت فرار به جلو تلاش کرده اند تا بر بی کفایتی و ناتوانی دولت در مهار ویروس کرونا سرپوش گذاشته و از موضع طلبکارانه مردم را به دلیل عدم استفاده از ماسک و پروتکل های بهداشتی عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در ایران معرفی کنند.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، که همواره با اجرای سیاست های ایمنی جمعی مورد نظر دولت همراه بوده است، وزیری که خود یکی از عاملان اصلی تشدید پاندمی کرونا و فرستادن شمار بسیاری از توده های مردم ایران به قتلگاه کرونا بوده است، اکنون از سر استیصال و ناتوانی در امر مقابله با شیوع کرونا، به مردم هشدار می دهد، “اگر ماسک نزنید، عزا و عروسی را با تجمع برگزار کنید، دورهمی ها را ادامه دهید، اجلاس های بزرگ برگزار کنید، در سالن های دربسته جشنواره برگزار کنید و دور هم جمع شوید و مراکز خرید را در نزدیکی عید پر کنید، ما حریف این بیماری نمی شویم”.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، که خود همواره یکی از پایه های اصلی دولت برای برگزاری پرشکوه مراسم دهه محرم و دیگر ایام مذهبی بوده است، وزیری که اکنون می بایست تمام سعی و کوشش خود را در تامین و تسریع امر واکسیناسیون عمومی به کار می گرفت، پیش از این لباس “سرباز ولایت” پوشید و در همصدایی با خامنه ای دستور ممنوعیت ورود واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، نظیر فایزر، مادونا و اکسفورد را صادر کرد. اکنون اما که موج جدید کرونا تمام خوزستان را فرا گرفته و شهرهای این استان در وضعیت کاملا قرمز قرار گرفته اند، دیگران را “آتش افروزان” موج جدید کرونا معرفی کرده و به مردم هشدار داده است که “رفتن به کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استان های مرزی شود”.

تردیدی نیست، باز گذاشتن مرزهای کشور، نزدن ماسک، دورهمی های جمعی در عزا و عروسی و دیگر عواملی که وزیر بهداشت بر آن ها انگشت گذاشته است، در گسترش شیوع ویروس کرونا موثر بوده و هستند، اما آنچه مسلم ایت مقصر اصلی مردم نیستند. متهم یا مجرم اصلی، خود دولت و هیئت حاکمه ایران است. حاکمیتی که از همان ابتدا با جعل اخبار و پیشبرد سیاست کشتار جمعی “ایمنی گله ای”، شرایط پاندمی کرونا را در سراسر ایران فراهم ساخت. مقصر اصلی نظام جمهوری اسلامی است که مرزهای کشور را باز گذاشت، مجرم دولت است که بدون تامین معاش مردم، از آنان خواست که از خانه ها خارج نشوند، بدون توزیع ماسک، ژل و دیگر مواد پاک کننده مردم را راهی کار و کارخانه و خیابان و مترو کرد، درِ مساجد و زیارتگاه ها را باز گذاشت و آنگاه که کار از کار گذشت و ویروس کرونا در سرتاسر ایران پخش شد، شاکی مردم شد که چرا ماسک نمی زنید؟ چرا در خانه نمی مانید؟ چرا در مترو به صورت فشرده کنار هم می نشینید؟ چرا به عراق رفت و آمد می کنید؟

شروع دوباره این سیاست بازی های وزیر بهداشت و دولت جمهوری اسلامی در ارتباط مستقیم با شیوع موج جدید کرونا و پیامد آن بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر کرونا در ایران است. انتقادهای کنونی وزیر بهداشت از بابت باز بودن مرزها و تجمعات و عدم استفاده از ماسک و عواملی از این دست، تماماً برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآیی دولت در تهیه و توزیع واکسیناسیون سریع، رایگان و همگانی توده های مردم ایران است. امری که مجدد در صدر توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

بی توجهی، عدم اراده لازم و بی کفایتی وزیر بهداشت و دولت جمهوری اسلامی در تهیه و تامین واکسن کووید ۱۹، اکنون به درجه ای از انتقاد و اعتراض در جامعه رسیده است که حتی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز به شدت از “عقب ماندگی” دولت و وزارت بهداشت در تهیه واکسن کرونا و میزان کم واکسن های خریداری شده برای مردم ایران انتقاد کرده است.

محمد رضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، سوم اسفند در توئیتی نوشت: “تا امروز ۲۰ هزار واکسن روسی برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تهیه و توزیع شده است. خوب بود نقادان منصف پی گیر علل و عوامل اصلی این عقب ماندگی در تهیه واکسن کووید بودند”. سازمان نظام پزشکی ایران در شرایطی از “عقب ماندگی” دولت و توزیع ۲۰ هزار واکسن روسی در کشور سخن گفته است که پیش از این دولت از توزیع و تزریق ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک روسی سخن گفته بود. میزان بالای تفاوت بالای آمار دولت و آمار مورد نظر سازمان نظام پزشکی کشور نشان می دهد  که دولت جمهوری اسلامی در امر واکسیناسیون نیز، همان شیوه جعل و دورغ بافی در ارائه آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا را در پیش گرفته است.

موج جدید کرونا، آنهم با گونه جهش یافته تازه شروع شده است. آنچه مسلم است، پاندمی کرونا در ایران با فروکش کردن موج چهارم هم خاتمه نخواهد یافت. گونه جدید جهش یافته کووید ۱۹، با قابلیت چند برابر سرعت انتقال و افزایش مرگ و میر چند برابری، زنگ خطری به مراتب بالاتر از دوره های قبل است. راه برون رفت از این وضعیت، اکنون دیگر فقط ایجاد محدودیت و جلوگیری از رفت و آمد و توصیه استفاده از ماسک و جلوگیری از دور همی های جمعی نیست. در وضعیت کنونی، خواست واکسیناسیون فوری، رایگان، عمومی و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و تبدیل این مطالبه به یک حرکت اعتراضی و عمومی یگانه راهی است که می تواند مانع کشتار بیشتر توده های مردم ایران گردد.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۱۰در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.