آتش‌سوزی در اردوگاه‌ها پناهجویان مویرا در جزیره لسبوس و مسئله مهاجرت و پناهندگی

ساعت دو صبح چهارشنبه ۹ سپتامبر بر اثر آتش‌ سوزی بخش‌های بزرگی از اردوگاه پناهجویان مویرا کاملاً ویران شد. ساکنان این کمپ سراسیمه برای حفظ جان‌شان کمپ را ترک کردند و در حال حاضر بی خانمان شده‌اند . شرایط این اردوگاه مانند اردوگاه‌های مشابه در جزیره لسبوس، مدت‌هاست که فاجعه‌بار است.

این کمپ که در واقع برای نگهداری ۲۷۰۰ نفر برپا شده بود، نزدیک به ۱۳۰۰۰ نفر پناهجو را اسکان داده بود.  چنین وضعیتی با شیوع و گسترش ویروس کرونا شرایط بحرانی و غیر انسانی حاکم بر این کمپ را بیش از پیش تشدید کرده بود.

مدت‌هاست که نهادهای غیردولتی و سازمان‌های دفاع از پناهجویان برای پایان دادن به وضعیت پناهجویان و مهاجران (بالغ بر ۴۲۰۰۰ نفر) ساکن در این اردوگاه‌ها و تقسیم آنان میان کشورهای اروپایی تلاش و مبارزه می‌کنند. انتقال تعدادی کودک و نوجوان بدون همراه از جمله به آلمان، تنها نتیجه‌ی این تلاش‌ها بوده است.

رشد جریانات راست‌گرا و نئوفاشیست در سراسر اروپا در سال‌های گذشته، به تشدید شرایط و قوانین پناهندگی و خودداری از پذیرش پناهجویان منجر شده است. تحت عنوان دفاع از “مرزهای خارجی اروپا” در کنار قراردادهای متنوع با دولت‌های مرتجع و شبه فاشیست مانند دولت اردوغان در ترکیه و باندهای حاکم در لیبی، تلاش‌های زیادی برای حفظ شرایط در کمپ‌های پناهجویان در جزیره لسبوس انجام شده است، تا از این طریق از ورود بیشتر مهاجران و پناهجویان جلوگیری به عمل آید. اکنون نیز اتحادیه اروپا تنها برای تامین هزینه انتقال ۴۰۰ کودک و نوجوان بی‌همراه در این ارودگاه به خاک یونان اعلام آمادگی نموده است. هدف بازسازی این کمپ حفظ وضعیت موجود است تا زمانی که اتحادیه اروپا به سیاست واحدی در مورد مسئله پناهندگی و مهاجرت (از مستعمرات سابق) دست یابد!

همان‌طور که انتظار می‌رفت در مورد مسئله اساسی، که همان انتقال و تقسیم پناهجویان و مهاجران از این کمپ‌ها است، همه مسؤلین اروپایی سکوت می‌کنند.

نتایج استعمار، غارت مداوم منابع بسیاری از کشورهای عقب مانده به‌ویژه در آفریقا، جنگ‌های منطقه‌ای، رژیم‌های سرکوب‌گر و خونخوار، سرکوب و پیگرد انسان‌ها به دلیل اعتقادات، تعلق قومی، جنسیتی، بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی و… سبب شده است، که ده‌ها میلیون انسان به طور مداوم در حال فرار به‌سر ‌برند. نبود قوانین و امکان مهاجرت قانونی، عده زیادی را، از جمله به دنبال ثروت‌های غارت شده در دوران انباشت بدوی و استعمار، به سمت کشورهای استعمارگر سابق سوق می‌دهد . زرادخانه تبلیغاتی نظام سرمایه‌داری برای آنان واژه‌هایی مانند “پناهجویان اقتصادی” به کار می‌برد. وجود مناسبات اقتصادی نواستعماری با بسیاری از کشورهای مبدأ مهاجران و پناهجویان کتمان می‌شود. راهزنی، جنگ و جنایت، به عنوان ویژگی نظام سرمایه‌داری، که یکی از دلایل اصلی فرار و مهاجرت است، با اختراع واژه‌هایی چون “بحران پناهجویان” و بکارگیری ابزارهایی مانند نژادپرستی و نئوفاشیسم، از معرض دید و توجه پنهان می‌شود.

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت) خواهان انتقال و تقسیم بلاواسطه پناهجویان و مهاجران ساکن اردوگاه‌های پناهجویان در یونان و سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، مالتا و اسپانیا می‌باشد. چرا که ما هر روز نه تنها شاهد مرگ تعدادی پناهجو در دریای مدیترانه هستیم، بلکه شاهد تشدید قوانین دریانوردی برای جلوگیری از کمک به پناهجویان و خودداری کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و مالتا از پذیرش پناهجویانی هستیم که توسط نهادی غیردولتی نجات داده می‌شوند.

ما خواهان پایان دادن به این شرایط غیرانسانی هستیم، که نتیجه سیاست‌های خود دولت‌های اروپایی در زمینه برخورد و نحوه پذیرش و تقسیم پناهجویان و تشدید قوانین مهاجرت به اروپا می‌باشد.

انتقال و تقسیم بی قید و شرط پناهجویان از اردوگاه های جزیره لسبوس!

برای حق بی قید و شرط پناهندگی!

برقرار باد آزادی برقرار باد سوسیالیسم

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰

POST A COMMENT.