همبستگی با کارگران و زحمتکشان لبنان

روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد انفجار دهشتناکی در بندر بیروت رخ داد که تاکنون به مرگ ده‌ها نفر و مصدومیت بیش از ۵۰۰۰ نفر انجامیده است. گذشته از آن، هنوز از سرنوشت صدها نفر خبری نیست، بیش از ۳۵۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند و بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار خسارات مالی به بار آمده است.

با آن که علل این فاجعه هنوز کاملاً روشن نیست، با این‌حال وقوع آن نشانگر جنبه دیگری از ورشکستگی نقش و عملکرد نظام و دولت‌های حاکم در کشورهای گوناگون خاورمیانه و جهان عرب است. طبقه سرمایه‌دار حاکم بر این کشورها تمایلی به تغییر و بهبود وضعیت عمومی زندگی توده‌های مردم ندارد. مردم لبنان نیز، هم‌چون صدها میلیون نفر دیگر، از شمال آفریقا گرفته تا کشورهایی مانند سوریه، عراق ، یمن، مصر و ایران از عواقب فاجعه‌بار حکومت‌های فاسد و سرکوب‌گر در رنج‌اند.

سرکوب عریان، جنگ‌ها و تنش‌های داخلی و منطقه‌ای، دخالت‌های کشورهای مرتجع منطقه و نیروهای امپریالیستی غرب، و رواج ایدئولوژی فاشیسم مذهبی شرایط تحمل ناپذیری را برای توده مردم این کشورها فراهم کرده است. در هیچ کجای جهان تفاوت میان فقر و ثروت چنین آشکار نیست. برای طبقه حاکم این کشورها و قشر کوچکی که بیش از ۸۰ درصد از ثروت این جوامع  را در اختیار دارند، زندگی اکثریت مردم در فقر و فلاکت روزافزون، از اهمیت خاصی برخوردار نیست. در یکایک  کشورهای یاد شده از عدم تأمین برق و آب قابل شرب، سیستم‌های بهداشتی جمع‌آوری زباله و دفع فاضلاب گرفته تا عدم وجود مدارس دولتی و بیمارستان‌های کافی و مناسب، به بخشی از دردهای مزمن و علاج‌ناپذیر نظام سرمایه‌داری حاکم در این کشورها بدل گشته است.

تکیه بر پست‌های سیاسی برای قشر محدود حاکم، ابزاری است جهت مال‌اندوزی و غارت دسترنج کارگران و زحمتکشان به مدد ارگان‌های سرکوب دولتی. میلیاردها دلار ثروت عمومی این کشورها در بانک‌های اروپایی و آمریکایی و در حساب‌های شخصی ذخیره شده‌اند. ثروتی که در لبنان امروز برای بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار بندر بیروت بیش از پیش ضروری است.

اعتراضات مردم لبنان در روزهای اخیر و ماه‌ها و هفته‌های پیش، حاکی از ورشکستگی نظام حاکم بر لبنان، بی‌اعتمادی مردم  نسبت به آن و خشم آنان از این‌همه ظلم و ستم و جنایت و عاملان اصلی آن می‌باشد.

درست است که اعتراضات دهه اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا با دسیسه‌های کشورهای مرتجع منطقه و امپریالیست‌های غرب در لیبی، سوریه و یمن به جنگ داخلی، کشتار و آوارگی میلیون‌ها تن و ویرانی تصورناپذیری منجر شده است، با وجود این، تنها راه پایان دادن به مناسباتی که بر راهزنی، جنگ و جنایت و سرکوب بنا شده‌اند، تشدید مبارزه برای سرنگونی این مناسبات است.

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت) همدردی خود را با قربانیان فاجعه انفجار بندر بیروت اعلام کرده و حمایت و پشتیبانی خود را مبارزات و خواسته‌های برحق توده‌های مردم لبنان اعلام می‌کند.

زنده باد همبستگی بین‌المللی!

کار- نان- آزادی، حکومت شورایی

 کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۱۹ مرداد ۱۳۹۹

POST A COMMENT.