دزدی که فریاد می‌زند: دزد را بگیرید!

دوم تیرماه گزارشی از سوی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در مورد حقوق و مزایای برخی از مدیران هلدینگ‌های وابسته به این صندوق منتشر شد که بازتاب فراوانی در رسانه‌های حکومتی یافت. براساس این گزارش برای نمونه متوسط دریافتی خالص ولی‌ آذرنوش و علی‌محمد علیخان‌زاده مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری “آتیه صبا” در سال ۹۷ به ترتیب ۹/ ۵۳ و ۶/ ۴۴ میلیون تومان و متوسط دریافتی خالص مهدی اکبرپور مدیرعامل شرکت “عمران و ساختمان تراز پی‌ریز” ۸/ ۲۸ میلیون تومان بوده است. این گزارش البته نه تنها حاوی اطلاعات جدیدی نیست که کارگران و زحمتکشان ندانند، بلکه تنها سر سوزنی از چپاول دارایی‌های کارگران و زحمتکشان کشور را به تصویر می‌کشد.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور در سال ۶۷ توسط سازمان بازنشستگی کشور، از شرکت‌های متعلق به صندوق‌های بازنشستگی که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند، راه‌اندازی شد. انتصاب میعاد صالحی مدیرعامل جدید این صندوق در فروردین ماه سال‌جاری از سوی شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مورد اعتراض حسن روحانی قرار گرفته بود و دلیل این مساله هم تعلق وی به جناح مقابل روحانی در درون حاکمیت بود. وی که از حافظان قرآن و مدتی هم مدیر رادیو قرآن بود، از جمله افرادی‌ست که با رانت‌های حکومتی توانست به هیات علمی دانشگاه علم و صنعت راه یابد.

به‌واقع اعلام حقوق و مزایای “نجومی” برخی از مدیران هلدینگ‌های وابسته به این صندوق نیز مانند موارد دیگری که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، تنها به دلیل رقابت‌های جناحی‌ست و میعاد صالحی با این کار بدنبال تحکیم مقام خود به‌عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به‌رغم مخالفت حسن روحانی، بوده و همان‌طور که شاهد بودیم در سال‌های اخیر فساد و چپاول حاصل کار کارگران نه تنها کاهش نیافته، بلکه مدام ریشه‌های عمیق‌تری در درون حاکمیت می‌یابد. کیست که امروز ابعاد فساد مالی و دزدی مقامات حکومتی را نداند، فسادی که به اعتراف افرادی هم‌چون توکلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام “سیستماتیک” شده است.

فساد و غارت اموال کارگران و زحمتکشان در صندوق‌های بازنشستگی چیز جدیدی نیست و تصاحب صندلی مدیریت شرکت‌های وابسته به این صندوق‌ها، آن قدر جذاب بوده که بسیاری از مقامات سیاسی نیز با چسبیدن به آن، جیب خود را پُر کرده و می‌کنند. هر جناحی از حاکمیت هم در زمان‌هایی که بر این صندوق‌ها تسلط داشتند، هیچ‌گاه تغییری در این روال ایجاد نشد. غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و نقش کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی کابینه احمدی‌نژاد در این غارت، و حتا فانی و بطحایی وزرای آموزش و پرورش کابینه روحانی تنها یک نمونه کوچک است.

زمانی که سعید مرتضوی بر صندلی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی تکیه زده بود، حقوق دریافتی وی (سال ۹۲) پس ازکسر مالیات بالغ بر ۱۳ میلیون تومان بود و علاوه بر آن ۵۰ میلیون تومان دیگر تسهیلات دریافت کرده بود. در همان زمان حقوق سایر اعضای هیات مدیره نیز بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. اما اگر ارزش پول ۶ سال پیش را با امروز مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که میزان حقوق‌هایی که امروز نجومی گفته می‌شوند با آن سال‌ها هیچ فرقی نکرده است. سال ۹۲، حداقل دستمزد کارگر ۴۸۷ هزار تومان بود و بنابراین حقوق عزیز دولتخواه از اعضای آن زمان هیات مدیره تامین اجتماعی که ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، بیش از۳۲ برابر حداقل دستمزد یک کارگر بود. امروز هم حقوق حدود ۵۰ میلیون تومانی ۳۲ برابر حداقل دستمزد یک کارگر است. همین نسبت در رابطه با مستمری بازنشستگان نیز صادق است. به عبارت دیگر تنها حقوق یک ماه مدیران این شرکت‌ها معادل یک تا سه سال مستمری یک بازنشسته است، حقوقی که از جیب همین بازنشستگان تامین می‌شود!!!

جدا از حقوق، مدیران این شرکت‌ها از مزایا و تسهیلات فوق‌العاده‌ای با استفاده از موقعیت شغلی خود بهره می‌برند. به نوشته سایت “انتخاب” یکی از مدیران سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۴ در فاصله تنها ۶ ماه ۱۳۷ میلیون تومان مزایا دریافت کرده بود. در همین سال در ۹ کارخانه تولید سیمان متعلق به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) به ۴۵ عضو هیات مدیره یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پاداش پرداخت شده بود. میانگین پاداش هر یک از اعضای هیات مدیره در آن زمان برابر با حدود ۴۰ ماه حقوق یک کارگر بود!!! نکته قابل توجه این است که در آن سال درحالی چنین پاداش‌هایی به مدیران آن کارخانجات تعلق گرفت که سود خالص این شرکت‌ها حتا نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود!!! یا در یک نمونه دیگر، حقوق و مزایای ۳ مدیر بانک “رفاه کارگران” وابسته به سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ بیش از یک میلیارد تومان بوده است!!!

عجیب‌تر آن‌که عموما مدیران این شرکت‌ها هم‌زمان هر کدام در چندین شرکت دیگر نیزعضو هیات مدیره هستند و از آن‌جا نیز حقوق می‌گیرند!!! به گفته‌ی دهقان‌کیا رئیس “کانون بازنشستگان تهران”: “مدیران شستا، یک‌جا مدیرعامل هستند و چند جا عضو هیات مدیره و علاوه بر این در چند جای دیگر مشاور مالی و اداری و فنی و غیره هستند، بعضاً تا ۱۰۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و زمان بازنشستگی بالای میلیارد پاداش بازنشستگی می‌گیرند” (ایلنا ۴ تیر ۹۸). یا در یک نمونه دیگر، چندی پیش رسانه‌ها از دو عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های پتروشیمی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی خبر داده بودند که بدون این‌که حتا یکبار پای‌شان را به کارخانه (واقع در خوزستان) بگذارند، در تهران نشسته و ماهانه بیش از ۱۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرند!!!

همه اینها تنها نوک قله‌ کوهی از فساد و غارت اموال کارگران و زحمتکشان جامعه است. در تمام شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی همین حکایت جریان دارد و به قول معروف حقوق و پاداش‌های نجومی حکایت مشت نمونه خروار است.

به نوشته سایت حکومتی “قدس آنلاین” (۴ تیرماه ۹۸) “سوددهی ۱۱۳ شرکت صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۹۶ فقط  ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که سود حاصل از سهام شرکت‌های مذکور در سال ۹۵ نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. نکته قابل تأمل این است که درحالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری طی دو سال یاد شده کاهش یافته که ۸۰ درصد شرکت‌های این صندوق در حوزه صنعت پتروشیمی‌، معادن، بازار مالی و دارویی فعالیت دارند که به‌واسطه التهابات ارزی، این حوزه‌ها بالاترین سود را در سال‌های اخیر داشته‌اند”.

علت این امر البته واضح است: بی‌لیاقتی و فساد. به‌عبارت دیگر حقوق و پاداش‌های نجومی مدیران این شرکت‌ها تنها پول توجیبی این حضرات است. برای نمونه مدیرعامل بزرگترین هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری با نام “صبا جهاد” فردی‌ست با نام فخرالدین مولایی که با مدرک تحصیلی دبیری ادبیات فارسی به این مقام رسیده است.

دزدی و فساد در این شرکت‌ها آن‌چنان گسترده است که عملا تمام صندوق‌های بازنشستگی را به ورشکستگی کشانده و سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی با بحران مالی روبروست. براساس آمارهای خزانه‌داری کل کشور از ابتدای سال ۹۷ ماهانه بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت مستمری بازنشستگان به حساب صندوق‌های بازنشستگی کشور واریز می‌شود!!

تنها هلدینگ شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) مالکیت ۳۲ درصد تولید دارو، ۳۵ درصد سیمان، ۳۲ درصد نفت و گاز، ۲۰ درصد حمل و نقل دریایی، ۵۰ درصد حمل و نقل ریلی را برعهده دارد. به‌گفته نوروززاده مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل کنونی شرکت ملی پتروشیمی و معاون وزیر نفت ، شستا با ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بیش از ۱۲ درصد سهام بورس کشور و ۳۳ درصد تولیدات پتروشیمی را در اختیار دارد. هم‌چنین به گفته‌وی با در نظر گرفتن تامین مواد اولیه دارویی کشور، ۷۰ درصد بازار دارو در دست شستا قرار دارد. آن وقت این شرکت با این عظمت مستمری بازنشستگان را قطره‌ چکانی افزایش می‌دهد به نحوی که امروز اکثریت بسیار بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی در فقر مطلق بسر می‌برند، مستمری اکثریت بزرگ آن‌ها کمتر از یک چهارم خط فقر است و وضعیت بیمه‌های درمانی تامین اجتماعی نیز روز به روز بدتر می‌شود!!! در ضمن در دوران همین نوروززاده از سیاستمداران به ‌اصطلاح اصلاح‌طلب بود که مدیران “اصلاح‌طلب” جای مدیران “اصولگرا” را که در زمان سعید مرتضوی بر سر کار آمده بودند، در شرکت‌های وابسته به شستا گرفتند!!!

برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله، در این‌جا برای روشن‌تر شدن ابعاد دزدی‌ها در این شرکت‌ها، تنها به یک نمونه از دزدی‌ها و فساد در شرکت‌های وابسته به شستا اشاره مشخص می‌کنیم. سال گذشته مواردی از فساد در شرکت “بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی” افشا شد که افشا‌کنندگان پس از ردیابی از کار اخراج شدند. شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی عهده‌دار خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی است که اولین بار در رابطه با پرونده واردات موبایل نام آن مطرح شد. این موبایل‌ها بدون رعایت ضوابط “قانونی” از شرکتی به نام “سیب طلایی” خریداری شده بودند که پسر و عروس مدیرعامل شرکت “بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی” در آن سهام داشتند!!!

پس از افشای فساد در این شرکت، اگرچه مدیرعامل شرکت برکنار شد اما یکی از نزدیکان به مدیرعامل قبلی و باند فساد به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شد تا راه مدیرعامل قبلی را ادامه دهد!! مدیرعامل جدید که از نزدیکان نوبخت معاون روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز می‌باشد، پیش از این مدیرعامل موسسه علوم و فنون کیش بود که به دلیل ضعف در عملکرد توسط مدیرعامل منطقه آزاد کیش عزل شده بود!!! اما حالا در شرکت بزرگ‌تری به‌عنوان مدیرعامل مشغول به کار شده است!! مانند استاندار گلستان که پس از سیل گلستان از سوی جهانگیری عزل شد اما چند روز بعد از سوی شهردار تهران به عنوان مشاور شهردار برگزیده شد!!!

از جمله موارد فسادی که در رابطه با مدیران شرکت بازرگانی بین‌المللی تامین اجتماعی افشا شد می‌توان به پورسانت‌ها و سفرهای خارج از کشور مدیران این شرکت در ارتباط با خرید تجهیزات پزشکی اشاره کرد. بستن قرارداد با شرکت‌های گوناگون بدون مناقصه و تشریفات “قانونی” از دیگر موارد مطرح شده است. بخشش بدهی‌ها و جرایم شرکت‌های مختلف هم چون شرکت فن‌آوری آزمایشگاهی که حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود، یک مورد دیگر از فساد در این شرکت وابسته به تامین اجتماعی است که سرمایه آن متعلق به کارگران است.

در حالی که اکثریت بسیار بزرگ بازنشستگان با شرایط بسیار سخت معیشتی روزگار می‌گذرانند، مدیران و مقامات حکومتی از حاصل یک عمر زحمات آن‌ها، مشغول پر کردن جیب خود هستند، با دزدی‌های‌شان در اوج رفاه زندگی می‌کنند، در کشورهای خارج ویلا و خانه می‌خرند، در بانک‌های خارجی پول پس‌انداز می‌کنند و البته همه برای روز مبادا!! روزی که کارگران و زحمتکشان با قیام خود، این مدیران دزد و فاسد را به زیر می‌کشند.

بازنشستگانی که بویژه در سال‌های اخیر، اعتراض خود را بارها در خیابان‌ها فریاد زدند، اما هیچ گوش شنوایی در حاکمیت برای شنیدن فریاد حق‌طلبانه آن‌ها نبود، هرگز فریب ادعاهای دروغین مبارزه با “حقوق‌های نجومی” و “فساد” هیچ جناحی از حاکمیت را باور نکرده و نخواهند کرد. چرا که اولین قدم برای مبارزه با فساد و دزدی مدیران، ایجاد تشکل سراسری و مستقل بازنشستگان است تا بازنشستگان با انتخاب نمایندگان واقعی خود بر این صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه‌ی آن که اموال خود بازنشستگان است، نظارتی همه‌جانبه و دقیق داشته باشند، نظارت به معنای واقعی آن، همان‌طور که اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه گفت از صفر تا صد این شرکت‌ها. این اولین قدم واقعی برای مبارزه با فساد و دزدی مدیران است که تمامی جناح‌های حاکم با آن مخالف بوده و با هرگونه تلاشی از سوی بازنشستگان برای ایجاد تشکلی سراسری با ابزار ارعاب و سرکوب مقابله می‌کنند. برای همین است که بازنشستگان به‌خوبی از پوچی ادعاهای تمامی مقامات حکومتی آگاه هستند و برای همین است که تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی و همراه با آن به زیر کشیدن و محاکمه و مجازات تمامی مدیرانی‌ست که حاصل یک عمر زحمات کارگران و زحمتکشان را غارت کرده‌اند. تا آن روز و برای آن روز به مبارزه ادامه خواهیم داد.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۲۸ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.