پیش بسوی برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اول ماه مه پیش بسوی تجمعات و اعتراضات خیابانی

در آستانه روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر ایستاده‌ایم. از هم اکنون می‌توان دید و احساس کرد که اول ماه مه امسال (۹۸) رنگ و بوی دیگری دارد. اول ماه مه، شور و شوق بسیار زیاد و شایان توجهی را در صفوف کارگران دامن زده است. تو گویی روز جهانی کارگر، خون تازه‌ای به رگ‌های طبقه کارگر ایران تزریق نموده است. روحیه اعتراض و مبارزه، فضا را انباشته است. فضا، فضای جدید و امیدبخشی است. عطر اتحاد و مبارزه، محیط‌های کارگری را پر کرده است. همه جا، حال و هوای اتحاد و همبستگی است. استواری، پیگیری و پیشتازی طبقه کارگر در مبارزه، امیدهای جدیدی را در دل تمام زحمتکشان و تهیدستان جامعه رویانده است.

این شور و اشتیاق، به‌رغم شرایط اقتصادی و سیاسی دهشتناکی‌ست که طبقه حاکم بر کارگران تحمیل کرده است. طبقه سرمایه‌دار حاکم و رژیم سیاسی پاسدار منافع این طبقه، با گسترش و افزایش یورش‌های پی در پی علیه طبقه کارگر و سطح معیشت کارگری و تحمیل دستمزدهای ناچیز چند برابر زیر خط فقر، خانوارهای کارگری را حتا از تامین مواد غذایی ضروری و خورد و خوراک معمولی ناتوان ساخته است. هم‌پای رشد نرخ تورم و گرانی سرسام‌آور مایحتاج عمومی که سفره کارگران را روز به روز کوچک‌تر ساخته و فشارهای معیشتی را فوق‌العاده افزایش داده است، فشارهای سیاسی و اعمال قهر و سرکوب و خشونت نیز علیه کارگران افزایش یافته است. صدها کارگر پیشرو و فعال اعتصاب و اعتراض کارگری، به مراکز امنیتی و دادگاه‌های ارتجاعی احضار شده، مورد بازجویی و محاکمه و ارعاب و تهدید و بدرفتاری و حتا شکنجه قرار گرفته‌اند. ارتجاع حاکم برای مقابله با طبقه کارگر و جلوگیری از گسترش اعتصابات و اعتراضات خیابانی کارگران، علنا به شکنجه کارگران و اعتراف‌گیری‌های اجباری در زیر شکنجه متوسل شده است.

اما به‌رغم تمام فشارهای اقتصادی و سیاسی و یورش همه جانبه طبقه حاکم علیه طبقه کارگر، اعتراضات و اعتصابات کارگری گسترش یافته و جنبش طبقاتی و بالنده طبقه کارگر تکامل و اعتلاء یافته است. اتحاد و همبستگی و تجربه مبارزاتی، آگاهی سیاسی و سازمان‌یابی در صفوف کارگران رشد و ارتقاء چشمگیری یافته است. روحیه اعتراضی در صفوف کارگران بیش از پیش تقویت شده است. با این پیشینه و دستاوردهاست که طبقه کارگر امسال به استقبال اول ماه مه می‌رود.

طبقه کارگر ایران در شرایطی به استقبال اول ماه مه می‌رود که جامعه آبستن دگرگونی‌ها و تحولات بزرگی‌ست. تحولاتی که در مرکز ثقل آن، به زیرکشیدن ارتجاع حاکم و داغان کردن تمام نظم موجود قرار دارد. آمادگی برای اعتراض و مبارزه و روحیه اعتراضی در میان کارگران به میزان زیادی افزایش یافته است. همین‌که فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در چهاراردیبهشت ۹۸، برای برگزاری اول ماه مه و تجمع در مقابل مجلس انتشار یافت، با استقبال کم نظیر کارگران روبرو شد. در فراخوان این سندیکا، از کارگران و زحمتکشان دعوت به عمل آمده که روز اول ماه مه (۱۱‌اردیبهشت ۹۸) در تجمع اعتراضی کارگران شرکت واحد مقابل مجلس شرکت کنند. در این فراخوان، سندیکای کارگران شرکت واحد، تمام رانندگان، کارگران تعمیرگاه‌ها، پرسنل اداری و خدماتی، کنترلین و بازنشسته‌های شرکت را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر اول ماه مه روز جهانی کارگر، به تجمع در مقابل مجلس فرا خوانده است. در این فراخوان گفته شده است “سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به خاطر گرامیداشت روز جهانی کارگر (۱۱‌اردیبهشت ۹۸) و در اعتراض به تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسار گسیخته مایحتاج اولیه و معیشت کارگران، بازنشستگان و تمام مزدبگیران، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری، خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالین صنفی که بخش عظیمی از کارگران و قشر فرودست جامعه را در بر می‌گیرد، در مقابل مجلس (میدان بهارستان) تجمع برگزار می‌کند”.

این فراخوان که مورد استقبال گسترده کارگران و دیگر اقشار زحمتکش قرا گرفت، بار دیگر ظرفیت و شایستگی طبقه کارگر در مقام رهبری و هدایت مبارزات توده‌های زحمتکش علیه نظم موجود را به اثبات رساند. علی‌رغم آن‌که در آستانه اول ماه مه نیروهای امنیتی تاکنون دست کم ۱۶ فعال کارگری را در تهران، ارومیه، سنندج و مریوان بازداشت و احضار نموده‌اند، اما کارگران مصمم‌اند در این روز مبارزات پرشوری را سازمان دهند و تا همین لحظه مراسم‌هایی را نیز به مناسبت اول ماه مه برگزار نموده‌اند.

یک روز بعد از انتشار فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه “اتحاد بازنشستگان” به فراخوان سندیکا لبیک گفت و با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن حمایت از تجمع کارگران شرکت واحد، اعلام کرد یازده اردیبهشت (روز کارگر) در تجمع مقابل مجلس و روز ۱۲‌اردیبهشت (روز معلم) در تجمع معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش شرکت خواهد کرد. شایان ذکراست که “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان” طی فراخوانی اعلام نموده است روز ۱۲‌اردیبهشت، در اعتراض به سیاست‌های رژیم حاکم از جمله پولی سازی آموزش پرورش و بازداشت و حبس فعالان جنبش اعتراضی معلمان، مقابل اداره کل آموزش و پرورش و نیز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، تجمع اعتراضی برپا خواهد کرد.

بعد از گروه “اتحاد بازنشستگان”، “دانشجویان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، خطاب به کارگران، معلمان و بازنشستگان، از فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد و تجمع در مقابل مجلس حمایت کردند. در این اطلاعیه گفته شده است “روز جهانی کارگر ما دانشجویان در همبستگی با کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، بیکاران، مزدبگیران و سایر گروه‌های تحت ستم، در یازده اردیبهشت ۱۳۹۸، برای بزرگداشت روز تاریخی کارگر و رساندن صدای اعتراض خود…” علیه وضع موجود “در مقابل مجلس گرد هم می‌آئیم و با تشکل‌های مستقل کارگری همراه خواهیم شد”. در این اطلاعیه، از دانشجویان برای شرکت در اول ماه مه و همراهی با کارگران دعوت به‌عمل آمده و چنین نوشته شده است “از تمام دانشجویان دانشگاه‌های کشور دعوت می‌کنیم تا با حضور خود بار دیگر اعلام کنیم” فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم” و فریاد اعتراض‌مان علیه ستم‌ورزی بر فرودستان را سر دهیم”.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و “شورای بازنشستگان ایران” نیز با صدور اطلاعیه‌هایی ضمن حمایت از فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد برای تجمع در مقابل مجلس و هم‌چنین حمایت از فراخوان “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان” برای تجمع در مقابل ادارات آموزش و پرورش، کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، زنان، دانشجویان و سایر زحمتکشان را به شرکت در این تجمعات دعوت نموده و اعلام کرده‌اند که در این تجمعات شرکت خواهند کرد.

حامیان فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد و ابتکار عمل این سندیکا به عنوان یک تشکل واقعی و مستقل پیشرو کارگری و داوطلبان شرکت در تجمع اعتراضی به مناسبت اول ماه مه هم‌چنان در حال افزایش است. هفتم اردیبهشت، هم زمان با انتشار بیانیه مشترک سندیکای کارگران شرکت واحد، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مناسبت اول ماه مه که درآن مطالبات کارگری فرمول‌بندی و انعکاس یافته هم‌چنین بطور ویژه بر “فریاد حق‌طلبانه کارگران علیه نظام سرمایه‌داری” و “پیام آزادی‌بخش اول ماه مه” تاکید شده است، اطلاعیه دیگری در حمایت از برگزاری مراسم مستقل اول ماه مه و تجمع در مقابل مجلس انتشار یافت. این اطلاعیه که به امضاء “اتحاد سراسری بازنشستگان ایران”، “اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای”، “بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی”، “بازنشستگان فلزکار – مکانیک” و “جمعی از کارگران صنف فلزکار و مکانیک” رسیده است، ضمن حمایت از فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، از عموم کارگران شاغل و بیکار و بازنشسته دعوت به عمل آمده که مراسم مستقل اول ماه مه را در سراسر کشور هر چه باشکوه‌تر برگزار نمایند.

روند حمایت از فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، دعوت از کارگران به برگزاری مراسم اول ماه مه، شور و شوق مبارزه و سرانجام روحیه مبارزاتی کارگران برای حضور در کف خیابان و اعتراض به نظم موجود در حال افزایش است. در آستانه اول ماه مه، همه جا نارضایتی شدید کارگران از وضع موجود و روحیه مبارزه برای درگیر شدن با نظم حاکم موج می‌زند. خیابان‌ها و میادین و جاده‌ها برای استقبال گرم از طبقه کارگری که همه اقشار زحمتکش و فرودست جامعه بر گرد آن حلقه زده‌اند، آغوش گشوده است. طبقه کارگری که با برافراشتن پرچم نان، کار، آزادی و اداره شورایی، در یک مبارزه طبقاتی جانانه، آینده روشن و تابناکی را فراروی جامعه قرار داد. طبقه کارگری که بدیل شورایی خود و حاکمیت شوراها را در برابر نظم موجود قرار داد و طبقه حاکم را به چالش کشید و نشان داد که این اوست که در راس همه جنبش‌های اعتراضی و در راس جنبش سرتاسری بایستی نقش و رسالت خود را در براندازی نظم موجود و استقرار نظم شورایی و سوسیالیستی ایفا کند.

اول ماه مه، روز جهانی کارگر موقعیت مناسب دیگری است که طبقه کارگر با خواست‌های اخص خویش و با خواست کار، نان، آزادی و حاکمیت شوراها که بیان فشرده خواست‌های عموم کارگران و زحمتکشان و تهیدستان است، پرچم مستقل و طبقاتی خود را برافرازد و جنبش طبقه کارگر و کل جنبش انقلابی کارگران و زحمتکشان را گامی جلوتر ببرد و در عین حال جایگاه یگانه و منحصر به فرد خود را در مبارزه علیه ارتجاع حاکم و تمام نظم موجود، مستحکم‌تر سازد.

اول ماه مه فرصت مناسب دیگری است که کارگران ایران به یک مبارزه متحد و سراسری علیه نظم موجود بپا خیزند. سایر زحمتکشان و فرودستان جامعه نیز به نقش تعیین کننده طبقه کارگر در این مصاف پی برده و دریافته‌اند که تنها در اتحاد با طبقه کارگر است که می‌توانند مبارزات سراسری موثرتری را سازمان دهند و به خواست‌های خود برسند. چرا که تنها طبقه کارگر است که به عنوان یک نیروی سراسری از استعداد و اقتدار و توانایی شکل دادن به یک جنبش سراسری علیه نظم موجود برخوردار است. این طبقه کارگر است که می‌رود روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر را به روز مبارزه و اعتراض همگانی کارگران و زحمتکشان علیه نظم موجود تبدیل کند.

کارگران مبارز ایران!

اول ماه مه روز شما کارگران و روز جهانی کارگر است. بیایید در اول ماه مه همه با هم دست از کار بکشیم، کار را تعطیل کنیم، تمام ماشین‌ها را خاموش و تولید را متوقف سازیم و به ندای بخش پیشرو طبقه کارگر پاسخ مثبت دهیم. با پرچم‌ها و شعارهای مستقل کارگری وارد خیابان‌ها و میادین و جاده‌ها شویم و یکبار دیگر اتحاد و همبستگی خود با کارگران سراسر جهان در پیکار و رزم مشترک علیه نظام سرمایه‌داری را به نمایش بگذاریم.

بیایید در اول ماه مه اراده واحد طبقاتی خود را برای نابودی هر گونه ستم و استثمار و بهره‌کشی و استقرار نظامی عاری از ستم و استثمار و نابرابری به نمایش بگذاریم. بیایید تا با گام‌های استوار و مار ش ظفرنمون خویش زمین زیر پای سرمایه‌داران را به لرزه اندازیم.

زنده باد اول ماه مه!

پیش به سوی برگزاری هر چه باشکوه‌تر اول ماه مه!

پیش به سوی تجمعات و اعتراضات خیابانی!

متن کامل نشریه کار شماره ۸۱۹ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.