گزارش برگزاری جشن چهل و یکمین سالروز حماسه سیاهکل در اروپا و کانادا -توسط فعالین سازمان فدائیان (اقلیت)

رفقای تشکیلات کمیته خارج از کشور سازمان به مناسبت چهل و یکمین سالگرد ۱۹ بهمن، سالروز حماسه سیاهکل و بنیانگذاری سازمان مراسمی در کانادا، دانمارک و هلند برگزار کردند.

روز شنبه  ۲۲ بهمن ۱۳۹ برابر با یازدهم فوریه ۲۰۱۲  مراسمی در  بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد نبرد حماسی  سیاهکل از سوی  فعالین سازمان فدائیان –اقلیت در ونکوور – کانادا برگزار شد.

در این مراسم نخست رفقای مجری  برنامه ضمن خوش آمد گویی  به حاضرین ، از شرکت کنندگان  خواستند  تا به پاس احترام  وبیاد  حماسه آفرینان سیاهکل و بیاد همه جانفشانان راه  آزادی و سوسیالیزم  به پا خیزند و یک دقیقه سکوت کنند.

سپس بیانیه سازمان فدائیان –اقلیت  به مناسبت  روز بینان گذاری سازمان برای حاضرین  قرائت شد وفیلم و /اسلاید شوهایی با عنوان ” از۱۹ بهمن ۱۳۴۹حماسه  سیاهکل تا ۲۲ بهمن قیام مردم در سال ۱۳۵۷” که توسط  رفقای فعالین سازمان تهیه و تنظیم شده بود،  به نمایش گذاشته شد.

در مراسم ونکوور – کانادا رفیق بردیا از سازمان فدائیان –اقلیت و همچنین پنج تن از   رفقا ی دیگر  با گرایشات  فکری چپ  و تعلقات سیاسی مستقل : مرتضی افشاری ، فعال  کارگری و از کارگران  سابق صنعت چاپ ایران

مجید میرزایی ،شاعر  ، از زندانیان سیاسی سابق و از اعضای کانون نویسندگان ایران در تبعید

شهره کیا ، از زندانیان سیاسی سابق و از فعالین چپ مستقل

آرش کمانکر ، سازمان کارگران انقلابی ایران – راه کارگر(کمیته مرکزی)

رسول شوکتی ،  فعال سیاسی چپ و از زندانیان سیاسی سابق  دونظام پیشین و کنونی ایران نیز  برای سخنرانی دعوت شده بودند  تا با عنوان” نه به جنگ  و نه به جمهوری اسلامی ”    به ارائه نظرات  خود بپردازند. در این پاتل سخنرانی؛  رفقای سخنران قبل از پرداختن به صحبتهای خود ضمن ارج گذاری به رفقای سیاهکل  مراتب احترام  عمیق خود را به این رفقا اعلام داشتند   و سپس به ارائه نظرات خود در رابطه با خطر جنگ و اینکه تحریمهای  اقتصادی کشورهای  غربی چه تاثیری در روند زندگی مردم  خواهد داشت ؛ پرداختند .

درقسمت  پرسش و پاسخ نیز  حاضرین در جلسه   با طرح سوالات و یا ابراز نظرات خود  فعالانه  در این بحث شرکت نمودند.  این مراسم با استقبال گرمی از سوی فعالین سیاسی و اجتماعی شهر ونکوور  روبرو شد .

همچنین مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد حماسه سیاهکل، امسال روز شنبه ۱۱ فوریه در کپنهاک در مرکز شهر در مکانی که در بین ایرانیان بنام سالن سیاهکل معروف می‌باشد برگزار گردید.

مراسم با صحبت کوتاهی توسط رفیق مسئول جلسه و به احترام رفقای جان‌فشان حماسه سیاهکل با یک دقیقه کف زدن به صورت ایستاده شروع شد.

در ادامه جلسه یکی از رفقای فعال سازمان فدائیان اقلیت در مورد جنبش سیاهکل و تاثیر آن در جنبش کمونیستی ایران صحبت نمود و پس از آن یکی دیگر از رفقای میز کتاب کپنهاک به بحث در مورد جنبش سیاهکل و مقایسه آن با جنبش‌های همزمان پرداخت.

مراسم با نمایش فیلمی کوتاه به نام شرایطی که سیاهکل بر بستر آن شکل گرفت به اجرا در آمد. این فیلم توسط  رفقای فعال رادیو دمکراسی شورائی تهیه و تنظیم شده بود.

پیام سازمان فدائیان اقلیت به مناسبت گرامی داشت چهل و یکمین سالگرد حماسه سیاهکل قرائت گردید. سپس یکی از رفقای کمیته خارج حزب کمونیست ایران در دانمارک، در رابطه با سالگرد جنبش سیاهکل، پیام حزب به رفقای سازمان فدائیان اقلیت را قرائت نمود. مراسم با سرود انترناسیونال به پایان رسید..

درروز شنبه ٢٩ بهمن‌ماه برابر با ۱۸ فوریه ۲۰۱۲ نیز توسط فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) در هلند ، مراسمی به‌مناسبت چهل‌ویکمین سال‌گرد حماسه‌ی سیاهکل‌ در شهر آمستردام و با حضور فعالانه‌ی جمعی از فعالین و هواداران جنبش چپ و سازمان فدائیان (اقلیت) برگزار گردید.

در مراسم آمستردام – هلند رفیق محمدتقی سید‌احمدی از رفقای باقیمانده از گروه احمدزاده – پویان که ٧ سال را در زندان شاه سپری کرد، در مورد حضور کارگران مبارز در جنبش فدایی سخنرانی نمود. رفیق محمد با اشاره به اسامی کارگران فدایی در هنگامه‌ی تشکیل سازمان و نیز سال‌های اولیه حضور سازمان در جنبش چپ، به گوشه‌ای از تجارب خود در محیط‌های کارگری قبل از پیوستن به جنبش فدایی و در نهایت تاثیر این تجارب در پیوستن رفیق به گروه رفقا احمدزاده – پویان مطالبی عنوان نمود. پس از سخنرانی رفیق محمد‌تقی سیداحمدی، ابتدا یکی از رفقای حزب کمونیست، کمیته هلند پیام این کمیته را به‌مناسبت این روز خواند که در بخشی از این پیام آمده است :

“امروز در شرایطی یاد مبارزات انقلابی آن دوره و یاد انقلابیون سیاهکل را گرامی میداریم که جنبش آزادیخواهانه گسترده ای بر علیه رژیم جمهوری اسلامی و برای همان اهداف تحقق نیافته انقلاب ۱۳۵۷ مردم ایران در جریان است. امروز وظیفه ما است که درسهای آن انقلاب و شکست پر از فاجعه آن را با هشیاری و روشن بینی دنبال کنیم. اصلاح طلبان حکومتی که امروز در صف مخالفان جناح حاکم قرار گرفته اند خود از پایه گذاران همین رژیم بودند و رسالت خود را نجات رژیم اسلامی ازبحران سیاسی گسترده و عمیقی قرار داده اند که در آن گرفتار آمده است.

طبقه کارگر و نیروهای چپ و کمونیست آن جریانی هستند که میتوانند جامعه ایران را از خطر ادامه حاکمیت این رژیم در شکل و سیمای دیگری نجات دهند. این شرایط وظایف خطیری را در مقابل نیروهای چپ و کمونیست در ایران قرار میدهد. در این راستا ما سیاست همکاری و نزدیکی مبارزاتی بیشتری را در همه سطوح بین نیروهائی که با گرایشات مختلف در این طیف قرار می گیرند، ضروری میدانیم و به سهم خود آماده هستیم جوابگوی الزامات آن باشیم”.

سپس هنرمند جوان سارا تبریزی ابتدا چند شعر از سروده‌های خود از جمله شعری در مورد خاوران را خواند و سپس با رقص اعتراضی به  هنرنمایی پرداخت که مورد توجه و استقبال رفقای شرکت‌کننده قرار گرفت. در ادامه برنامه

رفیق اعظم نوری از فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) با موضوع “تحریم، خطر جنگ و وظایف کمونیست‌ها” به سخنرانی پرداخت و مواضع سازمان در این موارد را تشریح نمود. رفیق اعظم نوری دربخشی از  سخنان خود بر ضرورت اتخاذ سیاست مستقل کمونیست‌ها در برابر خطر جنگ با شعار نه به جنگ و نه به جمهوری اسلامی تاکید کرد و بیان نمود که برای تحقق این شعار تنها یک راه وجود دارد و آن هم سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری حکومت شورایی است. وی در این رابطه تفکرات انحرافی که در عمل با شعار مبارزه با امپریالیسم به دفاع از حاکمیت جمهوری اسلامی کشیده می‌شوند را نقد کرده و این تفکر را نتیجه‌ی درک نادرست آن‌ها از مفهوم امپریالیسم دانست و گفت: “امپریالیسم هم اکنون نیز در ایران حضور دارد. با سیاست‌های اقتصادی حکومت، با سرکوب کارگران و زحمت‌کشان، این‌ها همه سیاست‌های امپریالیسم و سرمایه‌داری جهانی است که توسط حکومت اسلامی اجرا می‌شود”. وی در راستای تبلیغ، و سازماندهی کارگران و زحمت‌کشان براساس سیاست “سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری حکومت شورایی” بر ضرورت همگرایی هرچه بیشتر نیروهای چپ و کمونیست در شرایط حساس کنونی و در داخل و خارج کشور تاکید داشت.   اجرای موسیقی زنده توسط چند تن از رفقا ،و دکلمه‌ی “زنان سیاهکل” نیز توسط دو رفیق دیگر حاضر در این مراسم  اجرا شد و همچنین در لابلای برنامه نیز رفیق مجری سروده‌هایی را از زنده یاد شاملو در ستایش حماسه سیاهکل و رفیق احمد زیبرم برای رفقای شرکت‌کننده خواند.

رفقای مجری این مراسم، در بخشی از صحبتهای خود به توضیح  انگیزه و هدفی که فعالین سازمان در این مراسم داشتند پرداخته و اهداف حماسه سیاهکل را که به  نمادی از استواری , پیگیری در مبارزه کمونیستی , فداکاری و قهرمانی و ازجان گذشتگی در مبارزه برای اهداف و آرمانهای آزادیخواهانه و سوسیالیستی  تبدیل شده است را بر شمردند.

حضور فعالانه‌ی جمعی از فعالین و هواداران جنبش چپ وفعالین سازمان فدائیان-اقلیت در این مراسم چشمگیر بود.

متن کامل نشریه کار ۶۱۶ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.