تشدید بحران و شکاف در میان بالایی ها

روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، یک فایل صوتی ۵۰ دقیقه ای مربوط به یک جلسه محرمانه از گفتگوهای محمد علی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در رسانه های فارسی زبان خارج کشور انتشار یافت.

در این فایل صوتی که گفتگوهای آن مربوط به یک پرونده فساد مالی ۸ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ است، آشکارا در باره وجود فساد مالی میان نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران سخن به میان آمده و به نحوی روشن به نقش مستقیم محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئیس فعلی مجلس ارتجاع اسلامی، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال الدین آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه پاسداران در اختلاس های مورد نظر اشاره شده است.

در بخشی از این فایل محرمانه، صادق ذوالقدرنیا می گوید، محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این که تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه “هشت هزار میلیارد تومان” کم می آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.

تا همین جای قضیه به خوبی روشن است که امضای چنین “تفاهم نامه” های جعلی برای سرپوش گذاشتن بر دزدی ها و اختلاس های کلان صورت گرفته در درون نهادهای حکومتی، تا چه حد مسبوق به سابقه بوده است که قالیباف با چنین آسودگی خیال از معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه پاسدران می خواهد جهت رفع و رجوع کردن این اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی یک “تفاهم نامه” را برایش امضا کند.

برای روشن شدن قضیه بهتر است ماجرا را از زبان خود صادق ذوالقدرنیا بشنویم: “گفتم همه این کارها خلاف است. قالیباف آمد جلوی مسجدی که به خانه من و خودش نزدیک است و گفت این را امضا کن. گفتم این خلاف است. هم به ضرر تو است، هم به ضرر من است و هم به ضرر جعفری. من امضا نمی کنم. گفت جلسه بگذار. بعدا جلسه گذاشت. به قالیباف گفتم تو ۸ هزار میلیارد تومان پول را به جای اینکه به رسا [شرکت وابسته به هولدینگ یاس] بدهی، به پروژه ها داده ای. اصلا پروژه ها مال [هولدینگ] یاس [وابسته به بنیاد تعاون سپاه] نیست. قالیباف گفت اسم این ها را نیار، ریخت بهم”

محمد علی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران نیز با تایید این ماجرا می گوید، قالیباف به دلیل امضا نشدن همین تفاهم نامه “به شدت ناراحت است”. می گفت اگر این تفاهم نامه امضا نشود “نمی دانم باید چه خاکی بر سر می کردیم.” فرمانده وقت سپاه، در بخش دیگری می گوید، قاسم سلیمانی نیز “نسبت به برخورد شما [معاون اقتصادی سپاه] و حفاظت اطلاعات با [هولدینگ] یاس ناراحت بود. گفت پیش آقا هم رفتم. گفت این نوع برخوردها… گفتم قاسم، این حرف را به من نگو. آقای [مسعود] مهردادی این همه پول بیت المال را با دستورهای الکی حیف و میل کرده، نباید جوابگو باشد؟ حالیش کردم که اینطور نیست.”

ماجرای دزدی و فساد و اختلاس در درون نهادهای حکومتی، امر دیروز و امروز و فردا نیست. و تا کنون، به دفعات هم ثابت شده که افشای اینگونه نوارهای محرمانه دزدی و فساد، هیچ تاثیری بر کاهش دزدی و اختلاس نداشته و هرگز پای سرداران فاسد سپاه پاسداران نیز به محاکم قضایی کشیده نشده و نخواهد شد.

فساد در جمهوری اسلامی امری نهادینه است و مجموعه ارکان نظام به کلی در فساد غوطه ورند. در این میان اما آن دسته از نهادهای حکومتی که زیر نظر خامنه ای هستند، روشن است که دست شان برای دزدی و اختلاس بازتر است و صد البته در مجموعه نهادهای وابسته به رهبری، دستگاه قضایی و نیروی سپاه پاسداران از جمله فاسدترین نهادهای حکومتی هستند. لذا، انتشار این نوار صوتی محرمانه صرفاً به دلیل اینکه بخشی از دزدی ها و اختلاس های درون حکومت را افشا کرده است، امر تازه و مهمی نیست.

در سال ۹۷، به هنگام بررسی پرونده دزدی های مربوط به شهرداری تهران، قسمت هایی از این نوار محرمانه به طور سربسته در رسانه های داخلی مطرح شد. در آن زمان با حمایت خامنه ای و دست و دل بازی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، پرونده دزدی و اختلاس قالیباف از دور خارج شد و او بجای محاکمه و زندانی شدن ارتقا مقام یافت و یک سال بعد به ریاست مجلس ارتجاع منصوب شد.

آنچه اکنون به انتشار علنی این نوار صوتی محرمانه اهمیت بخشیده است، نه صرفا افشای اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی صورت گرفته در بنیاد تعاون سپاه پاسداران، بلکه تاکید بر شرایط زمانی علنی شدن این نوار محرمانه است که مهم می باشد. شرایطی که هیئت حاکمه ایران با یکی از بحرانی ترین دوران حیات خود مواجه است.

بر کسی پوشیده نیست که مجموعه گفتگوهای ثبت شده در این نوار صوتی، مربوط به یک جلسه محرمانه است که میان جمعی از بالاترین سرداران سپاه صورت گرفته و انتشار علنی آن به جز از طریق دسته بندی های درون سپاه ممکن نبوده و نیست. انتشار علنی این نوار در این برهه زمانی ، که جامعه در تب و تاب یک تحول اجتماعی ست، بیانگر عمق شکاف و جنگ قدرت در میان بالایی ها است. اهمیت بروز نزاع و درگیری میان نهادهای حکومتی از آن جهت قابل تامل است، که بروز این شکاف و درگیری، اکنون در درون سپاه پاسداران به عنوان یکی از سرکوبگرترین نهادهای حکومتی رخ داده است  و این نشان دهنده عمق شکاف و از هم گسیختگی جمهوری اسلامی در این برهه زمانی است. این شکاف ناشی از شرایط عینی موجود در جامعه است که به تاسی از رشد و ارتقاء کمی و کیفی مبارزات کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان و سایر اقشار و لایه های مردم ایران تشدید شده و اکنون با افشای این نوار صوتی محرمانه، ابعاد وسیعتری به خود گرفته است.

پوشیده نیست، شرایط امروز جامعه، با سال های پیش از خیزش انقلابی توده های مردم ایران در دی ماه ۹۶ به کلی متفاوت است. در روزهای  دی ماه ۹۶، با ورود علنی توده های وسیع مردم ایران به مبارزات خیابانی، جامعه وارد دوران نوینی شد. دورانی که توده های مردم ایران در ابعاد میلیونی به کف خیابان ها آمدند و با شعار مرگ بر جمهوری اسلامی، مرگ بر خامنه ای و اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا، نشان دادند که خواستار سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی هستند. با شروع مبارزات علنی و خیابانی توده های مردم ایران، کلیت جامعه از اشکال مبارزات قانونی عبور کرد، جامعه از شرایط رکود و رخوت سیاسی خارج شد، عمده مبارزات مردم شکل فراقانونی گرفت و با ورود مردم به مبارزات خیابانی، دوران جدیدی به نام دوران انقلابی در جامعه ایجاد شد. با شکل گیری این دوران نوین انقلابی، اعتصابات در کارخانه ها گسترش یافت، مبارزات علنی توده های مردم در کف خیابان ها شتاب گرفت و به موازات گسترش اعتصابات و اعتراضات خیابانی توده های مردم ایران، بحران در بالایی ها نیز تشدید شد. با قیام شکوهمند آبان ۹۸، دوران انقلابی اعتلای بیشتری یافت و شرایط جامعه برای سرنگونی جمهوری اسلامی مهیاتر شد.

شرایطی را که اکنون کارگران و توده های مردم ایران در آن بسر می برند، ادامه همان شرایطی است که از دی ماه ۹۶ آغاز شد و در آبان ۹۸ اعتلای بیشتری یافت. گسترش مبارزات علنی معلمان در کف خیابان ها، برپایی یکشنبه های اعتراض توسط بازنشستگان تامین اجتماعی، گسترش کمی و کیفی اعتصابات کارگران در کارخانه های مختلف، گسترش مبارزات دادخواهی خانواده های جان باختگان چهار دهه گذشته، مفتضح شدن رژیم در تمام زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین شکست آشکار سیاست های آن در عرصه های داخلی و خارجی، تماما شرایطی را در جامعه ایجاد کرده است که دیگر ادامه زندگی برای توده های مردم ایران به روال گذشته ناممکن و استمرار رژیم نیز به شیوه گذشته غیر ممکن شده است.

پوشیده نیست، وجود یک چنین شرایط انقلابی در جامعه، به همان نسبت که موجب تعالی مبارزات کارگران و توده های مردم ایران است، به همان نسبت بحران در میان بالایی‌ها را نیز تشدید خواهد کرد. انتشار علنی نوار صوتی جلسه محرمانه فرماندهان سپاه پاسداران، آنهم در این برهه زمانی، دقیقا به معنای تشدید بحران در میان بالایی ها و شروع یک نزاع علنی در درون نهادهای حکومتی است. به خصوص که این نزاع و جنگ قدرت، اکنون در درون سپاه پاسداران به عنوان سرکوبگرترین نهاد حکومتی به بیرون درز پیدا کرده است. اهمیت علنی شدن این نوار صوتی محرمانه آنهم در این بازه زمانی، پیش از آنکه بیانگر گسترش دزدی و اختلاس و فساد در درون نهادهای حکومتی باشد، بیانگر رشد شکاف و ازهم پاشیدگی درونی جمهوری اسلامی است، که اکنون به صورت جنگ قدرت در میان سرداران سپاه پاسداران نمایان شده است.

به رغم اینکه علی خامنه ای روز پنجشنبه ۲۸ بهمن، نسبت به انتشار این فایل صوتی واکنش نشان داد و با دفاع از پاکدستی نهاد منتصب به خود، مدعی شد که “دشمن برای دستکاری فکر مردم” به “لجن پراکنی علیه ارکان انقلاب” روی آورده است، اما با توجه به شرایط انقلابی موجود در جامعه و مجموعه واکنش های متفاوتی که بعد از انتشار این نوار صوتی در درون حاکمیت صورت گرفته است، جملگی نشان می دهند که این نزاع را نقطه پایانی نیست. به عبارت دیگر، آنچه اکنون شاهدش هستیم، تنها گوشه ای از یک نزاع درونی است که در درون نهادهای حکومتی ایجاد شده است و در آینده ای نه چندان دور بر بستر گسترش مبارزات مردم شاهد تعمیق اینگونه نزاع ها و تشدید جنگ قدرت در درون نهادهای حکومتی خواهیم بود.

متن کامل نشریه کار شماره  ۹۵۹ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.