وزیر بهداشت می‌گوید: “این ویروس حالا حالاها مهمان ما است”

در حالی‌که در سراسر جهان به‌جز چند کشور از نمونه ایران، آمار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از بیماری کرونا یا به عدد صفر رسیده و یا به کمتر از ده نفر کاهش‌یافته و مردم زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند، در ایران گسترش ویروس کرونا بار دیگر اوج جدیدی یافته و تاکنون بر طبق آمار رسمی به بیش از ۲۵۰ فوت در روز افزایش‌یافته است.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ، ۲ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۳۲ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۰۹ نفر از آن‌ها بستری شدند.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر طبق آمار رسمی وزارت بهداشت در طول یک ماه گذشته از اول تیر تا سی و یکم تیر، ۴ هزار ۸۲۶ نفر در ایران براثر ابتلا به کرونا جان خود را در بیمارستان‌ها از دست دادند. به عبارت دیگر، به‌طور متوسط ساعتی بیش از شش نفر جان‌باخته‌اند.اگر تعداد جان‌باختگان چند روز اخیر را در نظر بگیریم این تعداد در هرساعت به حدود ده نفر افزایش‌یافته است. البته این ارقام بر اساس آمار رسمی فوت‌شدگان است. آمار غیررسمی بسیار فراتر از چیزی است که اعلام می‌شود. چنانچه آمار واقعی فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا از آغاز تا به امروز رقمی متجاوز از ۲۰۰ هزار است و نه ۵ / ۸۸ هزارنفری که رسماً اعلام‌شده است.

مردم ایران با شرایط هولناکی روبه‌رو شده‌اند. ساعت‌به‌ساعت بر تعداد بیماران افزوده می‌شود. در بیمارستان‌ها جایی برای بیماران نیست. چادرهای صحرائی برپاشده است. به گفته معاون درمان بیمارستان میلاد، هر ساعت به تعداد بیماران افزوده می‌شود.

وی می‌گوید: در موج پنجم کرونا، هرروز حدود ۵۰۰ بیمار کرونا به بیمارستان میلاد، بزرگ‌ترین بیمارستان تأمین اجتماعی ایران مراجعه می‌کنند. حجم مراجعه بیماران تا حدی است که کلینیک تزریق رمدسیویر در چادرهای بیمارستان صحرایی در پارکینگ بیمارستان میلاد برپاشده است.

رئیس ستاد کرونای استان تهران نیز ۲ مرداد گفت: “ما آلان در تهران بیش از ۸۰۰۰ بیمار بستری داریم که این خودش می‌تواند مهم‌ترین و تلخ‌ترین خبر باشد و بیش از ۲۰ هزار مراجعه سرپایی داریم که این نشان‌دهنده وخامت جدی و مستمر است.”

در تمام شهرهای قرمز ایران وضع بر همین منوال است.

اما بیمارستان‌های صحرائی هم کافی نیست. علاوه بر این، بیمارستان‌ها با کمبود کادر درمان، تجهیزات پزشکی و دارو مواجه‌اند. بنابراین، بیماران در برخی بیمارستان‌ها پذیرفته نمی‌شوند. حتی داروی رمدسیویر به‌عنوان داروی مؤثر در درمان بیماران مبتلابه کرونا در بیمارستان‌ها نیست یا با کمبود مواجه‌اند.

معاون اجرایی بیمارستان فیروزآبادی شهرری در گفتگو با ایلنا می‌گوید: به دلیل کمبود دارویی که در مراکز درمانی دیگر وجود دارد، امکان دارد بیمارستان‌های دیگر بیماران را نپذیرند و برای همین با آدرس‌های مختلف از تهران به ما مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: ورودی بیمارستان ما به طرز عجیبی افزایش پیداکرده است. ما یک لاین را برای تزریق رمدسیویر سرپایی ایجاد کردیم که اوایل روزی ۲۵ تا ۵۰ نفر مراجعه داشتیم، اما روزهای اخیر صبح تا ظهر ۲۵۰ نفر سرپایی فقط برای تزریق رمدسیویر داشتیم.

یعنی آدرس مراجعه‌کنندگان ما که جنوب تهران بود، به نقاط دیگر مثل نیاوران، تجریش، سعادت‌آباد و صادقیه تغییر کرده است. درصورتی‌که قبلاً آدرس بیماران برای همین مناطق بود. افراد هم در مراکز دیگر یا معطل می‌شوند یا خدمت دریافت نمی‌کنند و به بیمارستان ما سرازیر می‌شوند.

اما کمبود دارو چرا؟ مگر رمدسیویر در ایران تولید نمی‌شود؟ بله وجود دارد، اما باید در مراکز درمان خصوصی آن را خرید. مردم جان می‌دهند اما دارو هم تبدیل‌شده است به وسیله‌ای برای کسب درآمد . همشهری در یک گزارش مفصل پیرامون این مسئله می‌نویسد:

“داروی رمدسیویر در مراکز خصوصی درمان باقیمت ۳۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان تزریق می‌شود. بااینکه این دارو در بازار و داروخانه‌ها موجود نیست، بسیاری از این مراکز داروی رمدسیویر در اختیاردارند و بین یک‌میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان نوع آمریکایی آن را می‌فروشند. آخرین خبرها حکایت از کمیاب شدن «رمدسیویر» دارد. رمدسیویر به‌عنوان داروی مؤثر در درمان بیماران مبتلابه کرونا شناخته می‌شود. بااینکه این دارو تولید داخلی است اما در آغاز هر پیک کرونا، بازار از این دارو خالی می‌شود و بیماران برای خرید آن سرگردان می‌شوند.”

تزریق رمدسیویر کاسبی جدیدی برای مراکز اعزام تیم‌های خصوصی درمان شده است. نکته اما اینجاست که برخی از این مراکز بااینکه مرکز فروش دارو نیستند بااین‌حال داروی رمدسیویر را در اختیاردارند و درصورتی‌که بیمار موفق به تهیه آن نشده باشد هر دوز را بین یک‌میلیون تا ۲۰ میلیون تومان با توجه به شرایط دسترسی به بیمار می‌فروشند. ۲۰ میلیون تومان برای نوع آمریکایی این داروست. ۳ دوز تزریق رمدسیویر، حدود ۴ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

در یک چنین شرایطی از گسترش موج جدید بیماری کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن، وضعیت واکسیناسیون نیز همچنان اسف‌بار است. تزریق واکسن به‌کندی و همراه با بی‌نظمی و هرج‌ومرج انجام می‌گیرد. پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع ویروس، روز شنبه ۲ مرداد روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: “تاکنون ۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۱۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.” این تزریق ناچیز واکسن نیز باده‌ها مانع و مشکل برای مردم در بی‌نظمی و هرج‌ومرج انجام‌گرفته است. مردم در گرمای تابستان با استرس باید ساعت‌ها در ازدحام‌ صف‌های طولانی بایستند و درگیر نوبت باشند. چند روز پیش، فیلمی از صف ۷ کیلومتری اتومبیل‌ها در مرکز واکسیناسیون باغ پرندگان پخش شد که مردم ساعت‌ها در انتظار واکسن‌اند. یکی می‌گوید از ۳ صبح در صف هستم و هنوز نوبت به من نرسیده است. دیگری می‌گوید: ۵۰۰ هزار تومان داده‌ام و ماشین کرایه کرده‌ام که بتوانم واکسن بزنم. گروهی هم از مردم ایران که می‌توانستند هزینه سفر به ارمنستان را تأمین کنند، در صف‌های طولانی نوبت در ارمنستان هستند و شب‌ها را در لب مرز یا در خیابان‌های ایروان سپری می‌کنند.

در همین حد ناچیز هم که واکسن در ایران تزریق‌شده است، مشکلات جدیدی را به همراه آورده است. تعداد افرادی که دوزدوم را هم تزریق کرده‌اند، اما بار دیگر مبتلا شده‌اند ، بالاست. در جمهوری اسلامی که تمام گندکاری‌هایشان مخفی است، نه تعداد آن‌ها را اعلام کرده‌اند و نه نوع واکسن را. تنها گاه صحبت‌هایی را می‌توان از زبان پزشکان و مراکز درمانی شنید.

اخیراً رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتگو با ایلنا گفت: “خیلی از افراد را می‌شناسم که در بیمارستان سینا و جاهای دیگر که دو دز واکسن زدند، اما بازهم به ویروس کرونا مبتلا شدند.”

سیاست‌های جمهوری اسلامی در برخورد با پاندومی کرونا در ایران به‌تمام‌معنا فاجعه آفریده است و ده‌ها هزار تن از مردم ایران را روانه قبرستان‌ها کرده است. اما از دیدگاه سران و مقامات رژیم گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است. حسن روحانی می‌گوید: ” ۲ تا قول به مردم داده بودیم یکی درزمینهٔ کرونا بود که بتوانیم تا حدی مهار کنیم و یکی درزمینهٔ تحریم بود که دولت همه کارهای لازم را برای رفع تحریم انجام دهد، در هردو زمینه می‌توانم با قاطعیت بگویم که دولت به مسئولیت خودش عمل کرده است .” وزیر بهداشت نیز که بالاترین افتخارش چاکری در آستان خامنه‌ای مرتجع و جلاد است، ۲۸ تیرماه در خرم‌آباد با پرروئی تمام به مردم ایران گفت:” این ویروس فعلاً دست ازسرمان بر نخواهد داشت و هرکس بگوید ویروس را خوب شناخته خطا می‌کند. این ویروس حالا حالاها مهمان ما است.”

وی صریح‌تر از این نمی‌تواند به شکست اعتراف کند و بگوید کاری جز کشتار مردم از جمهوری اسلامی ساخته نیست و فعلاً هیچ چشم‌انداز نزدیکی برای پایان کشتار بی‌رحمانه مردم ایران وجود ندارد. او از وخامت اوضاع آگاه است و می‌داند درحالی‌که نوع دلتای ویروس همچنان کشتار می‌کند، نوع جدید و خطرناک‌تر این ویروس ، لامبدا، به‌سرعت در گیلان در حال گسترش است.

هفته گذشته معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از شناسایی نوع جدید جهش یافته کرونا ویروس خبر داد و گفت “اخیراً کرونای لامبدا شناسایی‌شده که از سیستم ایمنی فرار می‌کند و قدرت سرایت و کشندگی بالایی دارد.” لامبدا نوع خطرناک کرونا ویروس است که در آمریکای لاتین گسترش یافت و صدها هزار تن را تاکنون قتل‌عام کرده است.

پیش‌ازاین متخصصین بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست هشدار داده بودند که اگر در ایران هرچه سریع‌تر با ویروس کرونا مقابله نشود و واکسیناسیون گسترده‌ای انجام نگیرد، با انواع جهش‌یافته آن مواجه خواهیم بود. چنین نیز شد. نه‌تنها مقابله‌ای جدی در مبارزه با نوع دلتا از طریق ترددهای مرزی پاکستان و افغانستان صورت نگرفت و مانعی بر سر راه گسترش آن از بلوچستان، هرمزگان و کرمان به سراسر ایران صورت نگرفت، بلکه واکسیناسیون هم انجام نگرفت. اکنون نیز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در کنار دلتا نوع لامبدا نیز سر برآورده است و چنانچه مانع جدی در برابر آن ایجاد نشود، این نوع ویروس کرونا از گیلان به سایر شهرها گسترش خواهد یافت.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۳۰ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.