خامنه‌ای، حرفی جز اذعان به بن بست نداشت

در شرایطی که نارضایتی اکثریت بزرگ مردم از نظم ارتجاعی و ستم‌گرانه حاکم بر ایران به اوج خود رسیده است و بحران سیاسی فراگیر، جمهوری اسلامی را در آستانه سرنگونی قرار داده است، سخنرانی علی خامنه‌ای به مناسبت سال نو، بیان چیز دیگری جز بن‌بست‌های رژیم،  تشدید بحران‌ها و در نتیجه چشم‌انداز عمیق‌تر شدن بحران سیاسی موجود نبود. وی در این سخنرانی پیرامون مسائل اقتصادی، تحریم‌ها، خیمه‌شب بازی انتخاباتی رژیم و منازعه بر سر برجام سخن گفت.

واقعیتی است بر همگان آشکار که اقتصاد سرمایه‌داری ایران با چنان بحران و از هم گسیختگی مواجه است که نمونه آن را در تمام دوران سلطه سرمایه‌داری در ایران نمی توان یافت. از سخنرانی خامنه‌ای چنین بر می‌آید که این بحران در سال جدید نیز عمیق تر می‌شود و ابعاد وخیم‌تری به خود خواهد گرفت.

شعار ادعائی “جهش تولید” در سال گذشته، سر از عمیق تر شدن رکود، افزایش میلیونی بیکاران، تورم بی سابقه و صف‌های طولانی تهیه مایحتاج روزمره مردم، درآورد. این همه معنای دیگری جز بن بست و ناتوانی رژیم در حل بحران نبود. خامنه ای که البته نمی‌توانست واقعیت اظهر من الشمس را به کلی انکار ‌کند، تلاش کرد یک مشت حرف مفت را جایگزین راه حلی بکند که از عهده رژیم ساخته نیست. او گفت:

“به خاطر نابسامانی‌هایی که در وضع اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد، بعضی‌ها فرصت پیدا میکنند برای منفی‌بافی و آیه‌ی یأس خواندن که «آقا! هیچ فایده ندارد، کاری نمیشود کرد»؛ بعضی این جورند؛ چه در فضای مجازی، چه در برخی از مطبوعات ما و متأسّفانه عمدتاً در تبلیغات خارجی؛ چون مشکلاتی بالفعل در پیش روی مردم هست، این را وسیله قرار میدهند برای اینکه بکلّی راه را بن‌بست نشان بدهند و بگویند کاری نمیشود کرد؛ نخیر، بنده عرض بکنم به هیچ وجه این جور نیست؛ اقتصاد ما با ظرفیّتها و قابلیّتهایی که در داخل دارد، میتواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه باشد، و حتّی میتواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا باشد.”

بله، حالا ۴۲ سال است که قرار بود اقتصاد ایران ” یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا باشد” و مردم ایران در رفاه، بالعکس سال به سال اوضاع وخیم‌تر و بحران عمیق‌تر شد و توده‌های کارگر و زحمتکش را با فقری بی سابقه مواجه ساخت. اکنون اما راه حل موهوم خامنه ای، یکی دیگر از شعارهای توخالی سال جدید است. “رفع موانع تولید”.اما چگونه؟  خامنه‌ای پاسخ می‌دهد با ممنوع ساختن واردات بی‌رویّه ، مقابله با قاچاق کالا، حذف مقرّرات زائد و دست‌وپاگیر، یاری بانک‌ها به تولید، قطع دست واسطه‌ها ، مبارزه‌ با فساد، افزایش قدرت خرید مردم، کمک کردن به وارداتی که تولید متوقّف به آنها است؛مثل موادّ اوّلیّه، ماشین‌آلات و امثال اینها.” یعنی ردیف کردن حرف‌های تکراری گذشته در مورد معلول‌هائی که ریشه و علت آن‌ها در ساختار سرمایه‌داری ایران و تضادهای لاینحل آن قراردارد.

بنابراین در واقعیت، وی چیز دیگری جز این نگفت که اوضاع به روال سال گذشته ادامه می‌یابد، بحران عمیق‌تر می‌شود و وضعیت معیشتی توده مردم وخیم تر. اما گویا خود وی هم فهمیده است که با این حرف‌ها چیزی تغییر نخواهد کرد. لذا افزود: البته “رفع مشکلات احتیاج به همراهی مردم دارد” این مردم مورد نظر او بخشاً کسانی هستند که در اقتصاد از هم گسیخته ایران، در بخش های غیر مولد سرمایه‌شان را به جریان می‌اندازند که حالا از آن‌ها خواسته می‌شود در بخش مولد سرمایه‌گذاری کنند. گویا آن‌ها فقط  منتظر فرمان خامنه‌ای بودند که وارد سرمایه‌گذاری مولد شوند. ادعائی مضحک.

بخش دیگر هم مردمی هستند که چیزی ندارند و باید از طریق ” سازماندهی مردمی” معجزه بیافرینند. چگونه؟

وی می‌گوید: ” خیلی‌ها هستند میخواهند کمک کنند، نمیدانند چه جور باید کمک کنند. خیریّه‌های مردمی، نهادهای انقلابی، امنای مساجدی که در این زمینه فعّالند مثل بعضی جاهای دیگر، بایستی اینها را برنامه‌ریزی کنند تا هر کسی بداند که با یک سرمایه‌ی کم چطور میشود به تولید کشور کمک کرد؛ … گاهی یک خانواده‌ی روستایی را مثلاً فرض کنید با چند رأس دام میشود زنده کرد، احیا کرد، خودکفا کرد؛ یک خانواده‌ی شهری را مثلاً فرض کنید با یک دستگاه بافندگی یا خیّاطی یا امثال اینها میتوان اصلاً خودکفا کرد؛ از این کارها فراوان میتوان کرد که هم کمک به مردم و مبارزه‌ی با فقر است و هم کمک به تولید است.”

به تمام معنا این حرف‌های خامنه‌ای یاوه‌سرائی است. خیریه‌ها بروند سازمان‌دهی کنند که خانواده روستائی احیا شود، خانواده شهری هم با یک چرخ خیاطی هم خود کفا شود و هم کمک به تولید و مبارزه با فقر.

اما از این یاوه‌سرائی‌ها که بگذریم تکلیف تحریم ها چه می‌شود و آیا آن‌ ‌هم مانعی در این میان هست یا نه؟ در این مورد خامنه‌ای دچار تردید است و حرف های متناقضی می‌زند. اما تا جائی که روشن است، دست به نقد، جمهوری اسلامی تحریم را به “فرصت” تبدیل کرده است!

” جوانهای پُرتلاش ما همّت کردند و در بعضی از بخشهایی که کاملاً کالاها وابسته‌ی به خارج بود، کشور را از خارج بی‌نیاز کردند، ……محصولی درست میکنند که کشور را از خارج بی‌نیاز میکنند و محصول آنها از نوع خارجی‌اش، هم مرغوب‌تر است، هم ارزان‌تر است و بعد هم ساخته‌ی دست بچّه‌های خود ما است که انسان با رغبت تمام میتواند آن را مصرف کند و این وابستگی را در بخشهایی قطع کردند .” چه دست‌آوردهای درخشانی!

خامنه‌ای ادامه می‌دهد :همین راه است که موفقیت‌های بزرگی هم به دست آورده  ، اگر هم کسی دلیل خواست،”همین موفقیت‌های مربوط به مسئله کروناست”.

“ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّه‌های ضدّعفونی‌کننده در اختیار نبود. در داخل تلاش کردند، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم… جوانهای ما، مردم ما، در خانه‌ها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونی‌کننده را تولید کردند؛ یعنی این واقعاً مظهر کامل قطع وابستگی به خارج بود. ”

این هم از یک سو معنای خود کفائی و از دیگر سو قطع وابستگی. این آدم که خودش سردسته پاسداران نظم سرمایه‌داری در ایران است، گویا از تاثیر وخیم همین تحریم‌ها نیز هنوز نفهمیده که اقتصاد ایران ادغام شده در بازار جهانی سرمایه‌داری و وابسته به آن است و مادام که نظم سرمایه‌داری بر ایران حاکم است، گریزی از آن نیست. با ساختن ماسک و مواد ضد عفونی در خانه و مسجد هم، نه یک کشور خود کفا می‌شود و نه وابستگی قطع می گردد.

خامنه‌ای سپس به ماجرای برجام پرداخت و گفت: سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ باید در عمل تحریمها را بردارند. وی خطاب به رقبای خود که اصرار دارند هرچه زودتر این ماجرا به سرانجام برسد، افزود: عجله نکنید، باید به موقع از فرصت ها استفاده کرد: “ما در این مطلبی که به عنوان راه حل پیشنهاد کردیم، عجله هم اصلاً نداریم. حالا بعضی‌ها میگویند «آقا فرصت هست، فرصت‌سوزی نباید کرد»؛ بله ما هم معتقدیم که از فرصتها باید به موقع استفاده کرد و فرصت‌سوزی نباید کرد منتها عجله هم نباید کرد.”

بنابراین روشن است که خامنه‌ای به رغم این که سعی کرد تحریم‌ها را بی اهمیت جلوه دهد، برای توافق با دولت آمریکا بر سر برچیده شدن تحریم آماده است و در اصل قضیه مشکلی ندارد. فقط  دنبال فرصت مناسب است. منتظر مانده است تا اتحادیه اروپا با مذاکرات پشت پرده با طرفین نزاع ، فرصت مناسب را از طریق برداشتن “گام‌های متوازن” ایجاد کند. اما این که با چه سرعتی این روند پیش خواهد رفت، دقیقاً روشن نیست، چرا که لغو تحریم‌ها نه به فوریت عملی است و نه دولت آمریکا می‌خواهد به سادگی همه کارت‌های برنده‌اش را به یک‌باره از دست بد‌هد. به رغم تمایلی که هر دو طرف برای رسیدن به یک توافق دارند، اما پیشرفت کار و حصول به توافق زمان می‌برد. از این روست که خامنه‌ای می‌گوید، “صبر و حوصله‌‌مان زیاد است”، روشن است که دولت آمریکا هم عجله ای ندارد.

خامنه‌ای که بایکوت گسترده خیمه شب‌بازی انتخاباتی مجلس را در اوایل سال گذشته فراموش نکرده است و می‌داند که تحریم گسترده‌تری در پیش است، در ادامه صحبت خود، نگرانی‌اش را از بایکوت خیمه شب بازی خرداد ماه نیز به وضوح برملا کرد. او با رسوائی تمام، این بایکوت را به تبلیغات “دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطّلاعاتیِ کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی” نسبت داد که گویا “از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند.” این دیگر اوج رسوائی و بی اعتباری برای رژیم حاکم بر یک کشور است که ادعا کند اکثریت بسیار بزرگ حائزین حق رای، به خواست دستگاه‌های جاسوسی  کشورهای دیگر، از جمله آمریکا و اسرائیل انتخابات را تحریم می‌کنند. این اظهار نظر مفتضحانه خامنه‌ای فقط بازتاب عصبانیت و وحشت او از بایکوت خیمه شب بازی انتخاباتی است.

مردم آگاه ایران که از رژیم ارتجاعی ستمگر، وحشی و آدم کش جمهوری اسلامی نفرتی بیکران دارند، با بایکوتی گسترده‌تر از یک سال پیش، بار دیگر یک تو دهنی محکم‌تری به این سردسته مرتجعین خواهند زد. این را خامنه‌ای هم پیشاپیش فهمیده است. از همین روست که در سخنرانی خود از مزدوران نظامی و اطلاعاتی رژیم می‌خواهد، سرکوب و اختناق را تشدید کنند و فضای مجازی را یک سره تعطیل کنند. او گفت:

” متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. … فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد.” به بیانی صریح‌تراو رهنمود می‌دهد،  شبکه های اجتماعی و اینترنت را قطع کنید و اختناق را تشدید کنید. گویا تا کنون فیلترینگ و محدودیت‌های متعدد وجود نداشته که حالا قرار است آن را عملی کنند.اما این تلاش‌های مایوسانه ارتجاع، نه  تاثیری بر مبارزات توده‌های مردم خواهد داشت و نه بایکوت گسترده خیمه‌ شب بازی انتخاباتی خرداد ماه رژیم. با این بایکوت، بار دیگر مردم ایران به رژیم اعلان حنگ می‌دهند.

از آنجائی که سخنرانی خامنه‌ای  بیش از تمام ارگان ها‌ی رژیم با منافع اقتصادی و مواضع ارتجاعی سپاه پاسداران ، شامل غارت و چپاول اقتصادی، قاچاقچی‌گری، واردات و صادرات قاچاقی و مخفی و تشدید سرکوب و اختناق، انطباق داشت، اولین واکنش تائیدآمیز به سخنان خامنه ای  از سوی فرمانده کل مزدور سپاه پاسداران صورت گرفت که با ارسال پیامی به وی اعلام کرد:

“سپاه خود را درنقطه مرکزی مخاطبان این فرمان های نورانی قرار داده است.ما فضای مجازی را از ولنگاری رها خواهیم ساخت. ما در میدان می‌مانیم، ….کشور را از عوارض تحریم های ظالمانه بی نیاز می کنیم و اینچنین به برجام بی اعتنا و بی نیاز می شویم، این راه ما است .”

آنچه که از بررسی سخنرانی علی خامنه‌ای بر می‌آید، او چیزی جز بن‌بست نظم حاکم و چشم‌انداز تیره و تارتری از اوضاع اقتصادی را در سال جدید ارائه نداد. او بار دیگر آشکار ساخت که رژیم حاکم بر ایران هیچ راه حلی در برابر بحران‌های موجود ندارد. از همین روست که  به  دستگاه های نظامی و اطلاعاتی خود رهنمود تشدید سرکوب و اختناق را داد.

اکنون بر عهده توده های کارگر و زحمتکش مردم ایران است که با  تشدید مبارزه، پاسخ خامنه‌ای را بدهند.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۱۳ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.