محاکمه اعضای سندیکای شرکت واحد، تلاشی برای حذف و ارعاب فعالان کارگری

محاکمه ابراهیم مددی نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که قرار بود امروز سوم اسفند ماه، در دادگاه انقلاب شعبه ۲۶  برگزار شود، به علت بیماری و شرایط بد جسمی وی به تعویق افتاد. داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در ۲۳ دی ماه سال جاری در این دادگاه محاکمه و به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این دو عضو فعال سندیکای شرکت واحد، هر دو به اتهامات واهی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”  و “ایجاد اخلال در نظم و آرامش عمومی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی”، به دادگاه احضار، محاکمه و مجازات می‌شوند.

فعالان سندیکائی و دیگر فعالان کارگری، در آستانه تعیین حداقل دستمزدها و در شرایطی پی در پی احضار و محاکمه و به اتهامات دروغین کلیشه‌ای به حبس محکوم می شوند، که مبارزه کارگران برای افزایش دستمزد، که خواست مبرم  و مشترک همه‏ ی کارگران است، عموماً در ماه‌های آخر سال به‌ویژه در اسفند ماه تشدید می‌شود. در همین رابطه تشکل‌های کارگری و فعالان کارگری کارزار مشترکی را برای افزایش حداقل دستمزد به بالای خط فقر آغاز کرده و بیانیه‌های مشترکی نیز به این مناسبت انتشار داده‌اند. کارگران متشکل در سندیکای شرکت واحد، به عنوان جزئی جداناپذیر از کارگرانی که پیشتاز مبارزه برای افزایش حداقل دستمزد بوده‌اند، همواره  با برپائی اجتماعات اعتراضی، از جمله تجمع در برابر وزارت کار، خواست کارگران را به سطح خیابان کشانده و در انعکاس آن، نقش مفید و مؤثری ایفا نموده‌اند. دستگاه سرکوب و امنیتی رژیم برای حذف این بخش از مبارزه کارگران و ممانعت از تجمعات اعتراضی کارگران شرکت واحد، دست به این اقدام ضدکارگری زده است. انگیزه رژیم از محاکمه دو فعال سندیکای شرکت واحد و صدور حکم زندان، به این خلاصه نمی‌شود. این انگیزه تا ارعاب فعالان سندیکائی و دیگر فعالان کارگری و حذف کامل آن‌ها از صحنه مبارزه ادامه می‌یابد. اقداماتی که در ادامه تلاش‌های مذبوحانه پیشین رژیم سرمایه‌داری حاکم بر ایران، به‏ منظور ممانعت از تشکل‌یابی کارگران و مقابله با هر گونه فعالیت و مبارزه متشکل کارگری‌ست.

اما تجارب جنبش‏ های کارگری این واقعیت را به اثبات رسانده است که با سرکوب و زندان و بگیروببند، نمی‌توان کارگران را از مبارزه برای افزایش دستمزد و طرح سایر مطالباتشان بازداشت. با احضار و محاکمه و حبس فعالان کارگری، نمی‌توان مانع مبارزات کارگران شد و برای طولانی مدت جلوِ رشد و تکامل جنبش طبقاتی کارگران را گرفت.

داود رضوی و ابراهیم مددی، هر دو از اعضای مؤثر بازگشائی سندیکای کارگران شرکت واحد در سال ۸۴ هستند. هر دو به خاطر پی‏گیری مطالبات کارگران و فعالیت‌های سندیکائی، بارها توسط عوامل اطلاعاتی و امنیتی رژیم دستگیر شده و به زندان افتاده‌اند. هر دو، در اساس به خاطر همین فعالیت‌ها از کار اخراج شده‌اند. سال گذشته در آستانه اول ماه مه، خانه هر دوی آن‌ها ، شبانه مورد یورش وحشیانه مزدوران حکومتی قرار گرفت. هر دوی آن‌ها بازداشت و به انفرادی‌های بند ۲٠۹ زندان اوین منتقل شدند و پس از ۲۲ روز، هر کدام با قرار کفالت صد میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. به‌رغم تمام این فشارها و محرومیت‌ها و زندان و شکنجه و اخراج، فعالیت خود را در این سندیکا ادامه داده‌اند. کتاب جنبش کارگری را نمی‌توان با ارعاب و حذف این یا آن فعال کارگری و سندیکائی بست. میلیون‌ها کارگر را نمی‌توان به زندان انداخت یا مرعوب ساخت. شاهد این مدعا، اعتراضات و اعتصابات کارگری‌ست که روزبه‌روز در حال گسترش است. اگر بازداشت، محاکمه و تهدید ده‌ها تن از کارگران معادن سنگ آهن بافق و چادرملو، کارگران عسلویه، کارگران مس خاتون‌آباد و کارگران سایر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، نتوانسته است در برابر اعتراضات و اعتصابات کارگری مانعی ایجاد نماید، محاکمه و صدور حکم زندان برای فعالان سندیکائی و دیگر فعالان کارگری نیز نخواهد توانست در برابر این اعتراضات و رشد جنبش کارگری سدی غیر قابل عبور ایجاد کند.

سازمان فدائیان (اقلیت) پی‏گرد قضائی و امنیتی فعالان سندیکای شرکت واحد و دیگر فعالان کارگری، هچنین احکام بیدادگا‏ه‌های رژیم علیه کارگران را محکوم می‌کند و خواهان لغو بی‌درنگ این احکام ضدکارگری‏ و آزادی کارگران زندانی‌ست.

سازمان فدائیان (اقلیت)، تشکل مستقل و فعالیت متشکل را از حقوق مسلم طبقه کارگر می‌داند و از هر تشکل‏ کارگری که با ابتکار خود کارگران به وجود آمده و در راه آگاهی، تشکل‌یابی و منافع کارگران مبارزه نماید، حمایت می‌کند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی
زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت) –
۳ اسفند ۱۳۹۴

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.