باز هم اخراج کارگران به دلیل اعتصاب

روز گذشته کارفرمای کارخانه “نوردولوله صفا” با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه از اخراج ده کارگر کارخانه خبر داد. به‌گفته‌ی مدیران کارخانه، اخراج این ده کارگر به توصیه “شورای تامین” شهر ساوه صورت گرفته است.

دور جدید اعتصاب کارگران کارخانه نورد و لوله صفا از روز ۱۲ بهمن و در اعتراض به نادیده گرفته شدن توافقات صورت گرفته برای پرداخت دستمزدهای عقب‌افتاده و حق بیمه کارگران آغاز شده است.

در ماه دی کارگران دست به اعتصاب زده بودند که با قبول خواست‌های کارگران و وعده کارفرما و مقامات دولتی اعتصاب پایان یافت. براساس این وعده‌ها که “شورای تامین” شهر ساوه نیز بر آن صحه گذاشته بود، مقرر گردید تا در تاریخ‌های معینی دستمزدهای عقب‌افتاده‌ی کارگران پرداخت شود اما کارفرما بعد از پرداخت یک ماه دستمزد عقب‌افتاده، بار دیگر از اجرای توافقات شانه‌خالی کرد.

اخراج کارگران که با توافق کارفرما و شورای تامین شهر ساوه صورت گرفت از یک سو نشان می‌دهد که دولت و کارفرما در کنار یکدیگر قرار داشته و علیه کارگران متحد هستند و از سوی دیگر نشان می‌دهد که کارفرما و دولت حتا برای توافقات خود نیز ارزشی قائل نیستند و هدف مشترک آن‌ها تنها مهار و سرکوب اعتراضات کارگری‌ست.

گفتنی‌ست که پیش از اخراج ده کارگر، دو مهندس کارخانه نیز به دلیل همراهی با اعتصاب کارگران از سوی کارفرما اخراج شده بودند.

این اولین بار نیست که کارگران به دلیل اعتراض در معرض اخراج قرار می‌گیرند. در تاریخ مبارزات کارگران ایران علیه نظام سرمایه‌داری، کارگران بسیاری به دلیل اعتصاب، تلاش برای ایجاد تشکل و گرفتن حق و حقوق خود از سرمایه‌داران از کار اخراج شده، حتا به زندان افتاده و سال‌ها در زندان بوده‌اند. حتا کارگرانی بوده‌اند که توسط جمهوری اسلامی و در سال‌های دهه‌ی ۶۰ اعدام شده‌اند. هم‌اکنون نیز تعدادی از کارگران مبارز در زندان بسر می‌برند.

اما از زمانی که دولت روحانی بر سر کار آمده، تلاش برای اخراج و حتا به محاکمه کشاندن کارگران معترض دوچندان شده و به یکی از روش‌های معمول دولت سرمایه‌داری برای سرکوب اعتراضات کارگری تبدیل شده است.

محاکمه ۱۵ کارگر معدن سنگ‌آهن بافق با شکایت دولت، محاکمه و اخراج کارگران در معدن‌سنگ‌آهن چادرملو، پلی‌اکریل اصفهان، سیمان استهبان و فراپاکس، سیمان لوشان، پالایشگاه آبادان، کاشی گیلانا، ذوب‌آهن اردبیل و پتروشیمی رازی تنها گوشه‌ای از اقدامات مشترک دولت و سرمایه‌داران برای مهار و سرکوب اعتراضات کارگری در ماه‌های اخیر است. برای نمونه و براساس اخبار منتشره، اداره کار شهر اردکان سد و مانع اصلی در بازگشت به کار کارگران اخراجی معدن “چادرملو” می‌باشد.

در جریان اعتصاب ۱۲۰۰ کارگر کارخانه لوله‌سازی اهواز نیز که از ۱۳ بهمن ماه آغاز شده بود، روز ۱۹‌بهمن کارفرما با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه هر گونه اعتراض کارگری در روزهای به‌اصطلاح “دهه‌ی فجر”  را ممنوع و آن را عملی “ضدانقلابی” اعلام کرده بود.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن حمایت از خواست‌های کارگران کارخانه نورد و لوله صفا و دیگر کارگران هم‌چون لوله‌سازی اهواز، شیشه آبگینه، کیان‌تایر و قند ورامین، خواستار تحقق فوری و بی‌قیدوشرط خواست‌های کارگران ایران است.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن محکوم کردن اخراج تعدادی از کارگران کارخانه نورد و لوله صفا خواستار پایان دادن به اخراج و تعقیب قضایی کارگران است. سازمان فدائیان (اقلیت) راه مقابله با سیاست‌های دولت و سرمایه‌داران برای سرکوب و مهار اعتراضات کارگری را تداوم اعتراضات، خواباندن چرخه‌ی تولید و حمایت از کارگران اخراجی می‌داند.

 سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

۲۶ بهمن ۱۳۹۳

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.