تجمعات اعتراضی کارگران برق و ایران تایر و اعتصاب در معدن زغال‌سنگ سنگرود

رژیم سرمایه‌داری حاکم بر ایران، شرایط وحشتناکی را به طبقه کارگر تحمیل کرده است. کارگران ایران زیر فشارهای متعدد مادی و معیشتی قرار دارند. دستمزد کارگران به نحوی ناچیز است که کفاف تأمین حداقل زندگی را به آن‌ها نمی‌دهد. درنتیجه تورم افسارگسیخته، دستمزدها مدام کاهش‌یافته و سطح زندگی کارگران تنزل کرده است. قراردادهای موقت و سفید امضاء بدترین شرایط کاری را به کارگران تحمیل کرده است. اکثریت کارگران از ابتدایی‌ترین حق‌وحقوقی که حتا در قانون کار رژیم به رسمیت شناخته‌شده، محروم‌اند و هرلحظه درخطر اخراج قرار دارند. با به قدرت رسیدن روحانی، فشار به کارگران افزایش‌یافته است. طبقه حاکم اکنون در تلاش است، برخی مواد قانون کارگر را نیز به نفع سرمایه‌داران تغییر دهد. اعتراضات کارگران با اخراج، بازداشت و زندان پاسخ داده می‌شود.

به‌رغم تمام این تلاش‌های ارتجاعی و سرکوبگرانه رژیم، مقاومت و مبارزه کارگران پیگیرانه ادامه دارد. هفته‌ای نیست که خبر چند اعتصاب، تجمع، راهپیمایی و دیگر اشکال مبارزه اعتراضی کارگری انتشار نیابد.

روز چهارشنبه، ١٧دی ماده نیز کارگران در چندین مورد حرکت‌های اعتراضی داشتند. بر طبق خبری که ایلنا انتشار داد، حدود ۵٠٠ تن از کارگران شاغل در شرکت‌های برق منطقه‌ای وزارت نیرو، که از سراسر کشور به نمایندگی از حدود ۵ هزار تن از همکاران‌شان به تهران سفرکرده‌اند، در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران به قرارداد موقت یک‌ساله که تضمینی بر ادامه کاری و استخدام آن‌ها نیست، اعتراض داشتند و خواستار استخدام رسمی شدند.

گروهی از کارگران ایران تایر هم در همین روز، در اعتراض به قراردادهای موقت و تلاش دولت برای تغییر بندهایی از قانون کار به نفع سرمایه‌داران، در بهارستان تجمع کردند و خواستار برچیده شدن قراردادهای موقت شدند. کارگران ایران تایر به شیوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این کارخانه که باعث می‌گردد باوجود انجام کار مشابه، از پایه شغلی و حقوق نابرابر برخوردارشوند، اعتراض داشتند.

در یک اقدام اعتراضی و مبارزاتی دیگر، تعدادی از کارگران معدن زغال‌سنگ سنگرود (البرز غربی) مجدداً از صبح امروز به دلیل عملی نشدن وعده‌ها، به اعتصاب متوسل شدند. کارگران به خصوصی‌سازی معدن، به تعویق افتادن ٨ ماه دستمزد ، معضلات حل‌نشده بازنشستگی و برخی مطالبات دیگر معترض‌اند.

جمهوری اسلامی که پاسدار منافع سرمایه‌داران و ثروتمندان است، همچنان مطالبات امروز کارگران را بی‌جواب گذاشت. اما تجمعات اعتراضی و اعتصابات کارگری امروز نیز نشان داد که باوجود تمام فشارها و اقدامات سرکوبگرانه رژیم ، کارگران پیگیرانه به مبارزه و اعتراض برای تحقق مطالبات خود ادامه می‌دهند. راه دیگری جز تشدید اعتراض و مبارزه در برابر کارگران قرار ندارد.

سازمان فدائیان(اقلیت) ضمن حمایت از مبارزات و مطالبات کارگران شرکت‌های برق منطقه‌ای ، ایران تایر، معدن زغال‌سنگ سنگ رود، خواستار برافتادن فوری قراردادهای موقت و افزایش حداقل دستمزد کارگران متناسب با سطح هزینه‌ها و تأمین معیشت یک خانواده ۵ نفره کارگری است.

 

سرنگون بادرژیم جمهوری اسلامی – برقرارباد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه‌داری

زنده‌ باد آزادی – زنده ‌بادسوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

١٧دی‌ماه ١٣۹٣

کار– نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.