قامت بلند کارگران مس خاتون آباد در اعتصاب

یاداشت سیاسی- روز چهارشنبه ٤ اردیبهشت، کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد در اعتراض به عدم اجرای وعده های مسئولان در باره استخدام این نیروها دست به اعتصاب زدند. حرکت اعتراضی و متشکل حدود ٣٠٠ تن از کارگران با بستن دروازه ورودی مجتمع ذوب مس خاتون آباد آغاز و تا روز یکشنبه ٩ اردیبهشت ادامه یافت. با بسته شدن دروازه ورودی این مجتمع  طی ٤ روز جلوی  ورود هرگونه مواد اولیه به این مجتمع تولیدی گرفته شد و عملا فعالیت تولیدی کارخانه متوقف گردید.

پس از پنج روز در شامگاه روز ٩ اردیبهشت کارگران اعتصابی  با یورش یگان های ویژه سرکوب جمهوری اسلامی مواجه شدند. با حمله نیروهای سرکوب، کارگران اعتصابی به داخل محوطه رفتند و اعتراض شان را به صورت تحصن در داخل مجتمع ادامه داده و خواستار احقاق حق خود و اجرای مفاد قراردادهای وعده داده شدند. در پی حمله یگان ویژه سرکوب که به دستور شورای تامین استان کرمان صورت گرفت، دست کم ١٢ نفر از کارگران معترض بازداشت و ٦٠ نفر هم به جرم “معاونت در تظاهرات” شناسایی شده اند که آنها نیز با خطر بازداشت مواجه هستند.

بیش از ٢٤٠٠ نفر از کارگران که در دو مجتمع مس خاتون آباد و می دوک کار می کنند، تا دو سال پیش از طریق شرکت های واسطه ای و پیمانکاری در این مجتمع کار می کردند. این تعداد از کارگران از دو سال پیش با وعده احمدی نژاد مبنی بر تعطیلی شرکت های واسطه ای و کار زیر نظر شرکت های اصلی، به مجموعه شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه پیوستند. شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه نیز طبق قراردادی که همان زمان با کارگران بست، وعده داد بعد از گذشت یک سال این نیروها را به استخدام رسمی خود در آورد. اما با گذشت ۱٨ ماه از زمان وعده داده شده هنوز هیچ خبری از استخدام این کارگران نیست.

این اولین بار نیست که کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد برای تحقق مطالبات بر حق  شان به تجمع و اعتصاب روی می آورند. و باز این اولین بار نیست که کارگران این مجتمع با سرکوب یگان های ویژه مواجه شده اند. طی ده سال گذشته کارگران مجتمع مس خاتون آباد برای تحقق خواست ها و مطالبات شان بارها به حرکت های اعتراضی از تجمع گرفته تا راه پیمایی و اعتصاب روی آورده اند و هر بار نیز با یورش وحشیانه نیروهای امنیتی و یگان های ویژه سرکوب روبرو شده اند.

هنوز یاد کشتار کارگران خاتون آباد در خاطره ها زنده است و هرساله در ٤ بهمن ماه یاد آنان از طرف فعالین کارگری گرامی دادشته می شود. در اواخر دی ماه سال ۱٣٨٢ با پایان یافتن کار ساختمان مجتمع ذوب مس خاتون آباد در شهر بابک کرمان، حدود ٢٠٠ نفر از کارگران این مجتمع اخراج شدند. در اعتراض به این اقدام کارفرما کارگران اخراجی همراه با خانواده هایشان ابتدا دست به تجمع و اعتصاب زدند. با به نتیجه نرسیدن اعتصاب، کارگران جاده خاتون آباد به شهر بابک را بستند. تداوم حرکت اعتراضی کارگران در روز سوم بهمن با حمله نیروهای گارد مواجه شد. لشکرکشی نیروهای سرکوبگر رژیم با مقابله یکپارچه کارگران و توده های مردم مواجه شد و به صورت یک جنگ و گریز همه جانبه به شهر بابک کشیده شد. مردم و کارگران خشمگین به فرمانداری و بانک ها حمله کردند. در این جنگ و گریز نابرابر، شهر بابک به حالت نیمه تعطیل درآمد. حرکت اعتراضی کارگران همراه با خانواده هایشان  روز ٤ بهمن نیز ادامه یافت. اما این بار تجمع کارگران از زمین و هوا توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به رگبار گلوله بسته شد و در نتیجه ٤ نفر از کارگران این مجتمع به نام های مومنی، ریاحی، مهدوی و جاویدی و همچنین یک دانش آموز به نام پور امینی کشته و ده ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

از آن زمان تا کنون، کارگران مس خاتون آباد برای احقاق حقوق مسلم شان به شکل های گوناگون در حال مبارزه و پیکار هستند. معضل قراردادهای موقت، پیمانی و کار کردن زیر نظر شرکت های واسطه ای صرفا معضل کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد نیست. ٨٠ درصد کارگران ایران از طریق همین شرکت های پیمانکاری و بدون برخورداری از کمترین حق و حقوقی مشغول به کار هستند. شرکت‌های پیمانکاری نه فقط در نقش دلال‌های مفتخور، بخشی از حاصل دسترنج کارگران را مفت و مجانی به جیب می‌زنند، بلکه مانع از آن هستند که کارگران از حقوق ناچیزی که حتا در قانون کار نیز به رسمیت شناخته شده برخوردار گردند. طی سال های گذشته بخش وسیعی از اعتراضات و اعتصابات در مراکز تولیدی با خواست مشخص کارگران برای لغو قراردادهای موقت، برچیده شدن بساط شرکت‌های پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم صورت گرفته اند.

اعتصابات چند باره دو سال پیش کارگران شرکت‌های پیمانکاری  پتروشیمی امیرکبیر به همراه کارگران پیمانی پتروشیمی بندر امام و تعداد دیگری از کارگران پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، از جمله شاخص ترین

اعتصابات کارگران شرکت‌های پیمانکاری طی سال های اخیر بوده است. قراردادهای موقت و کارکردن از طریق شرکت های واسطه ای و پیمانکاری آنچنان شرایط نا امنی را برای کارگران ایجاد کرده است که هم اکنون نیز در بسیاری از مراکز تولیدی وجه غالب اعتراضات و اعتصابات کارگری با خواست مشخص حذف قراردادهای موقت، برچیده شدن بساط شرکت های پیمانکاری و بستن قراردادهای مستقیم صورت می گیرد.

طی سال های گذشته به رغم سرکوب عریان جنبش کارگری و به رغم  گسترش یورش یگان های ویژه سرکوب به تحصن، اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران، نه تنها این جنبش از مبارزه برای تحقق خواست هایش عقب نشینی نکرده است، بلکه با همه تنگناهایی که کارگران ایران با آن مواجه هستند، این جنبش همچنان در حال قد کشیدن است. اعتصاب کارگران ذوب مس خاتون آباد نمونه آشکاری از  حرکت روبه جلوی جنبش کارگری ایران است. کارگران مجتمع ذوب مس سرچشمه برای تحقق مطالبات شان در شرایطی به اعتصاب مجدد و تعطیلی چهار روزه کارخانه روی آورده اند، که لااقل طی همین یک ماه گذشته کارگران مراکز تولیدی متعددی از جمله کارگران کارخانه نورد لوله صفا، کارگران کارخانه قند و تصفیه شکراهواز، کارگران کارخانه فارسیت دورود، کارگران راه آهن یزد و کارگران کارخانه کاشی رویال سمنان نیز درمقابل استانداری و فرمانداری ها دست به تجمع زدند.

در واقع گسترش حرکت های اعتراضی کارگران برگرفته از واقعیت های عینی جامعه است.  واقعیتی که به صورت بحران های ژرف اقتصادی و اجتماعی تمام ارکان نظام را فرا گرفته است. هم اکنون، بسیاری از مراکز تولیدی تعطیل و یا با ظرفیت پایین فعال هستند. کارگران در معرض اخراج و بیکارسازی های گسترده قرار دارند. گرانی به صورت روزانه و پرشتاب تر از پیش در حرکت است و هیچ چشم اندازی نیز برای متوقف شدن آن متصور نیست. در چنین وضعیتی که دستمزد کارگران کمتر از یک چهارم خط  فقر موجود در جامعه است، کارگران با تهی تر شدن هرچه بیشتر سفره هایشان مواجه هستند.

وضعیت موجود چیزی نیست که از چشم حاکمان طبقه حاکم دور مانده باشد. سران جمهوری اسلامی که بیش از هر کسی بر موقعیت بحرانی و شرایط دشوار خود واقف هستند، سرکوب کارگران و دیگر نیروهای اجتماعی را تنها راه بقاء خود می دانند. آنچه مسلم است این سلاح سرکوب رژیم نیز برای همیشه قادر به کنترل اعتراضات کارگری و حرکت اعتراضی توده های مردم نیست و نخواهد بود.

اعتصاب کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد بار دیگر نشان داد که طبقه کارگر ایران این ظرفیت و توانایی را دارد تا جهت تحقق مطالبات خود پر قدرت تر از پیش وارد میدان کارزار با دشمن طبقاتی خود شود.

متن کامل نشریه کار شماره ۶۴۵ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.