مانور سرکوب‌گران سپاهی در تهران

یادداشت سیاسی- روز ۵ شنبه ٢٧ مهرماه مانور دو روزه‌ی ١۵ هزار بسیجی و سپاهی تحت عنوان “الی بیت‌المقدس” در تهران برگزار شد. روز اول این مانور که در “دهکده مقاومت” برگزار گردید، اختصاص به مانور برای مقابله با تهاجم نظامی داشت، اما مانور روز دوم که از پادگان “سیدالشهداء” آغاز شد، به نحوه‌ی مقابله با اعتراضات و شورش‌های توده‌ای اختصاص یافت. مانور فوق آغاز سلسله مانورهایی‌ست که قرار است در سراسر ایران برگزار شود تا اقتدار نظامی حکومت اسلامی را به رُخ توده‌ها بکشاند. در شهریور ماه علی فضلی جانشین رییس سازمان بسیج گفته بود که تا پایان سال ٩١ رزمایش “گردان‌های واکنش سریع بیت‌المقدس” در تمام استان های ایران برگزار خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر در مرحله‌ی دوم این رزمایش که با حضور محسن کاظمینی فرمانده سپاه تهران برگزار شد، برنامه‌هایی هم‌چون “عملیات آرام‌سازی، برخورد با اغتشاش‌گران، پاکسازی منطقه، عملیات رهایی گروگان و رژه موتوری” برگزار گردید. به گفته‌ی کاظمینی : “برای گردان‌های رزمی این رزمایش ١۵ هزار نفر از بسیجیان از ١٠ قرارگاه مختلف حضور دارند که پس از مراسم افتتاحیه در دهکده مقاومت به سمت هشت محل در نظر گرفته شده در سطح پایتخت رهسپار می شوند تا رزمایش های گوناگونی را به اجرا درآورند”.

به‌گزارش خبرگزاری “ایرنا”، محسن کاظمینی ٢ روز قبل از آغاز رزمایش گفته بود: ” گردان‌های واکنش سریع و گردان امام حسین برای مقابله با تهدیدات سخت، گردان‌های امام علی برای مقابله با تهدیدات امنیتی و اغتشاشات، گردان‌های عاشورا و الزهرا برای اقدامات فرهنگی و اجتماعی و گردان صابرین بسیج برای عملیات ویژه همچون کمین و ضد هلی‌برن پیش‌بینی شده‌اند”. (هلی‌برن در جنگ به‌معنای پیاده کردن نیرو و تجهیزات در عمق خاک دشمن است). به‌گفته‌ی وی : “رزمایش الی بیت‌المقدس تنها رزمایش سپاه در این روزها نیست و رزمایش لشگر سایبری سپاه نیز به زودی برگزار می‌شود”.

پایگاه خبری “صراط” وابسته به نیروهای سرکوب نیز از برگزاری “رزمایش سایبری” توسط قرارگاه سایبری سپاه هم‌زمان با رزمایش “الی بیت‌المقدس” خبر داده بود. به گزارش “صراط” این رزمایش شامل تبلیغات وسیع در اینترنت و شناسایی افراد، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخالف به بهانه‌ی “نشردهنده توهین به مقدسات و اهل بیت عصمت و طهارت” بود. ١۴ نفر از برگزیدگان این رزمایش نیز به‌گفته‌ی “صرط” جوایزی ارزنده دریافت خواهند کرد!!

اما هدف اصلی از این مانورها چیست؟! به موازات تشدید بحران و ناتوانی دستگاه بورکراتیک حاکمیت (که بیشتر در دولت و مجلس متمرکز است) برای کنترل اوضاع، نقش دستگاه نظامی حکومت برجسته‌تر گردیده است. فرارویی بحران کنونی به یک انقلاب توده‌ای، امروز به مهم‌ترین مشغله و بزرگ‌ترین وحشت حاکمیت تبدیل گشته است. حتا دامن‌زدن به بحران در روابط بین‌المللی نیز از همین زاویه قابل توضیح می‌باشد. رژیم برای جلوگیری از یک انقلاب توده‌ای دست به هر کاری خواهد زد و دامن زدن به بحران خارجی که حتا می‌تواند به جنگ منتهی گردد، اگر چه مطلوب و خواست رژیم نیست، امکان‌پذیر بوده و یکی از گزینه‌های حاکمیت می‌باشد.

در چنین شرایطی‌ست که نیروهای نظامی رژیم به برگزاری انواع مانورها دست می‌زنند. رژیم سعی می‌کند با این به اصطلاح رزمایش‌ها از سویی به بهانه‌ی “تهدیدات خارجی” توان نظامی و نیروی سرکوب خود را به نمایش بگذارد و از سوی دیگر آمادگی نیروهای‌اش را بالا ببرد و به نیروهای مردد‌اش روحیه تزریق کند. بیهوده نیست که جعفری فرمانده سپاه روز یکشنبه ٣٠ مهر می‌گوید: ” برخی‌ها در برابر این فشارها بریده‌اند و نظرهای دیگری را بیان می‌کنند”.

مانور “الی بیت‌المقدس” نشان‌گر چیزی جز عمیق‌تر شدن بحران همه جانبه‌ی کنونی و ترس از اعتراضات توده‌ای نیست. وقتی احمد خاتمی در نماز جمعه تهران می‌گوید: “وضع کشور عادی است و بحرانی نیست، مشکلات داریم و خواهیم داشت اما بحرانی نیستیم” دقیقا به این دلیل است که اوضاع بسیار بحرانی‌ می‌باشد. برای مثال کنترل اوضاع اقتصادی تا حدی از دست حکومت خارج شده است که دیگر قیمت‌ها روزانه و گاه ساعتی تغییر می‌کنند. برای خرید بسیاری از اقلام ابتدا فروشنده به بازار زنگ می‌زند تا قیمت لحظه را بداند، بعد کالا را می‌فروشد. این وضعیت واقعی کشور است.

یک روز پیش از آغاز رزمایش، روزنامه کیهان در سرمقاله‌ی خود نوشت: “بازی دشمن با پروژه‌های تحریم و فشارهای حقوق‌بشری علیه ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری و تحمیل بی‌ثباتی سیاسی در کشور هم‌چنانکه در انتخابات سال قبل ناکام ماند و در انتها دشمن در موقعیت آفساید قرار گرفت در شرایط کنونی نیز به سرانجام نمی‌رسد”. البته مساله اصلی برای سرمقاله نویس کیهان که نظرات خامنه‌ای را منعکس می‌کند، همان “بی‌ثباتی سیاسی در کشور است” و تمام نوشته‌ها و سخنرانی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای برای این که جمهوری اسلامی مقتدر است و از پس بحران کنونی بر می‌آید، تنها بیانگر ترس شدیدی‌ست که سرتاپای حاکمیت را فرا گرفته است.

برای حاکمیت، امروز همه چیز بر مدار مقابله با انقلاب می چرخد.

متن کامل نشریه کار شماره ۶۳۲ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.