سخنرانی نتانیاهو، جنگ قدرت میان اسرائیل و ایران

اداداشت سیاسی- نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، از جمله سخنرانان دیگری بود که در شصت و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. نطق بنیامین نتانیاهو بعد از ظهر روز پنجشنبه در سومین روز اجلاس و بعد از سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. نخست وزیر اسرائیل همانطور که در مصاحبه با خبرگزاری “سما” وعده داده بود سخنرانی خود را در حمله به جمهوری اسلامی آغاز کرد. محور سخنرانی نتانیاهو روی پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و میزان غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از ٢٠ درصدی  متمرکز بود. نخست وزیر اسرائیل برای نشان دادن خطر قریب الوقوع دست یابی جمهوری اسلامی به درصد بالای غنی سازی اورانیوم، کاغذی را در دست گرفت که تصویر یک “بمب” در حال انفجار بر روی آن نقاشی شده بود. در وسط این بمب رقم٧٠ درصدی و در بالای آن رقم ٩٠ درصدی غنی سازی نوشته شده بود. نتانیاهو برای نشان دادن خط قرمز اسرائیل در مورد غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی، قسمت بالای رقم ٩٠ درصدی “بمب” نقاشی شده را با ماژیک قرمز خط کشید و اعلام کرد: غنی سازی اورانیوم خط قرمز ایران است.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه با تاکید بر این مسئله که ده سال دیپلماسی برای توقف فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی موفقیت آمیز نبوده و تحریم ها نیز به هیچ وجه باعث توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران نشده اند گفت: ایران، غنی سازی اورانیوم در سطح پائین را طی کرده و هم اکنون در حال غنی سازی در سطح متوسط است. این سطح از غنی سازی تا بهار آینده تکمیل می شود و پس از آن، تهران وارد غنی سازی در سطح بالا یعنی ٩٠ درصدی خواهد شد.

همه تلاش نخست وزیر اسرائیل در ارائه طرح نقاشی شده و تئوری مورد نظرش در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بیان یک جمله بود. جمهوری اسلامی “تا یک سال دیگر به بمب اتم دست خواهد یافت”. بنیامین نتانیاهو با محور قرار دادن موضوع هسته ای جمهوری اسلامی و غنی سازی بالای ٩٠ درصدی اورانیوم  توسط رژیم اسلامی حاکم بر ایران، کوشش کرد تا سران و مسئولان هیئت های نمایندگی کشورهای حاضر در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را متقاعد سازد که جمهوری اسلامی “تا یک سال دیگر به بمب اتم دست خواهد یافت” و لذا ادعا کرد که از هم اکنون باید به فکر مقابله با جمهوری اسلامی بود.

سخنرانی نخست وزیر اسرائیل که عمدتا برای نتیجه گیری همین یک جمله بود، صرفا بیان هشدار و خطر دستیابی جمهوری اسلامی به “بمب اتم” نبود، بلکه تعیین خط قرمز برای رژیم جمهوری اسلامی نیز بود. سخنان تهدید‌آمیزنخست وزیر اسرائیل علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی که از آن بوی تدارک حمله نظامی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی به مشام می رسید، با واکنش سریع جمهوری اسلامی مواجه شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در همان شب پنجشنبه با صدور یک اطلاعیه نسبت به سخنان نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد. اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ضمن واکنش به اظهارات “جنگ طلبانه” نخست وزیر اسرائیل، شکل گیری رژیم صهیونیستی را بر مبنای تروریسم دانست و این رژیم را بنیانگزار اصلی تروریسم دولتی معرفی کرد.

علاوه بر پاسخ نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، احمدی نژاد نیز در مصاحبه خبری خود نسبت به اظهارات نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران گفت: “فکر می کنید که آنها چرا تند شدند؟ آنها طراحی کرده بودند که ما را وارد یک دام کنند. اینکه ماهم بگوییم موشک می زنیم و جواب می دهیم، بهترین هدیه به آنها بود. اما هیئت ایرانی با یک هوشمندی بسیار دقیق توطئه آن ها را خنثی کرد. رفتیم و گفتیم که این ها فرهنگ و ریشه ندارند و دنبال درگیری هستند”.

واکنش احمدی نژاد نسبت به سخنان نخست وزیر اسرائیل، دقیقا ملهم از همان عقب نشینی و لحن ملایم متن سخنرانی او در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل بود. در واقع احمدی نژاد از منظر پاسخ به سخنان بنیامین نتانیاهو تلاش کرد تا وانمود کند که بیان لحن متفاوت سخنرانی او در اجلاس اخیر مجمع عمومی،نه از موضع ضعف و عقب نشینی بلکه،  بر مبنای موضع “هوشمندانه” هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی بوده است. و این در شرایطی است که دیگر بر کسی پوشیده نیست که تفاوت لحن و موضع احمدی نژاد در اجلاس فوق، دقیقا یک عقب نشینی ناشی از شرایط متلاطم سیاسی و اقتصادی رژیم و اعمال فشارهای خارجی،  در مرحله کنونی و نیز ناتوانی جمهوری اسلامی در مهار بحران هایی است که هم اکنون تمام تار و پود این رژیم را فرا گرفته است.

آنچه مسلم است سخنرانی تهدید‌آمیز نخست وزیر اسرائیل علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بی ارتباط با اعلام موضع آمریکا نسبت به پرونده اتمی ایران باشد. باراک اوباما که سخنران افتتاحیه شصت و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در مقر نیویورک بود، ضمن بیان اینکه مناقشه هسته ای ایران باید از طریق دیپلماسی حل شود، به صراحت اعلام کرد که زمان و فضا برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی نامحدود نیست.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خطاب به حاضران در جلسه  گفت: دچار اشتباه نشوید، ایران مجهز به سلاح هسته ای چالشی نیست که بتوان آن را مهار کرد. چرا که این چالش اسرائیل، کشورهای منطقه و امنیت اقتصاد جهان را تهدید می کند. در واقع نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، با آگاهی و اطلاع از همین موضع آمریکا نسبت به پرونده هسته ای ایران بود که موضوع سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را به میدان جنگ قدرت با جمهوری اسلامی تبدیل کرد. اما، از آنجا که آمریکا هنوز در صدد پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک برای حل مناقشه پرونده اتمی جمهوری اسلامی است و بر خلاف نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که با اعمال تحریم های بیشتر می توان جمهوری اسلامی را به  تسلیم و یا عقب نشینی از برنامه هسته اش وادار ساخت، نسبت به سخنرانی نتانیاهو در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل چندان روی خوشی نشان نداده است.

شصت و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل عملا میدانی شد برای زورآزمایی رژیم اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران. در این میدان ، به همان نسبت که سخنرانی احمدی نژاد تعدیل شده، ملایم و با لحنی  متفاوت نسبت به سال های گذشته بود، نطق نخست وزیر اسرائیل، تهاجمی و جنگ‌طلبانه بود.

متن کامل نشریه کار شماره ۶۳۱ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.