مارکس، بزرگترین اندیشمند هزاره

نویسنده انقلابی کارل مارکس در صدر نظرسنجی خبر آنلاین بی بی سی (BBC News Online) برای تعیین بزرگترین اندیشمند هزاره قرار گرفت.

این نویسنده قرن نوزدهمی با فاصله زیادی در نظرسنجی ماه سپتامبر آلبرت اینشتین که بیشتر طول ماه در صدر بود را پشت سر گذاشت و به مقام دوم راند.

ده نفر اول شامل فیلسوفانی چون امانوئل کانت و رنه دکارت و نیز دانشمند قرن بیستمی استفان هاوکینگ هستند.

این نظر سنجی نهمین نظرسنجی از نوع خود است که به صورت ماهانه از سوی بی بی سی آنلاین برای تعیین برترین ها در هزاره انجام می شود. در ماه اکتبر شما می توانید به بزرگترین کاشف جهانگرد هزاره قبل قبل رای دهید.

برای تشویق شما، دو جهانگرد رکوردشکن انگلیسی، برایان جونز و دیوید همپلمن آدامز، فهرست ده نفر برتر خود را ارائه داده اند.

انتخاب شما برای بزرگترین اندیشمند هزاره چه کسی بود؟

کارل مارکس

کارل مارکس احتمالا تاثیرگذارترین اندیشمند سوسیالیستی است که در قرن نوزدهم پا به عرصه وجود گذاشت. او فیلسوف، دانشمند علوم اجتماعی و یک انقلابی بود که ایده هایش همچنان بر نظام های سیاسی امروز تاثیرگذار است.

ایده های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی او به ایده های محوری جنبش سوسیالیستی تبدیل شدند. گرچه دیکتاتوری ها در سراسر قرن بیستم ایده های اصلی او را به انحراف برده اند او مورد احترام فراوان دانشگاهیان است.

کارل هاینریش مارکس (۱۸۸۳-۱۸۱۸) در یک خانواده طبقه متوسط در آلمان به دنیا آمد اما در پاریس، بروکسل و لندن به یک انقلابی تبدیل شد.

در فرانسه او کمونیست شد و با همفکر خود فریدریش انگلس (۱۸۹۵-۱۸۲۰) آشنا گردید. این دو به همراه هم مانیفست کمونیست را نوشتند که خطوط اصلی نظریه مبارزه طبقاتی را مشخص می کند. مارکس به خاطر فعالیت های انقلابیش از پاریس و بروکسل تبعید شد و تا پایان زندگیش در لندن اقامت داشت.

در میان  سایر آثار تاثیرگذار مارکس می توان به دست نوشته های اقتصادی و فلسفی که تا سال ۱۹۳۰ منتشر نشد و اثر بزرگ وی کاپیتال اشاره کرد.

ده اندیشمند برتر

  1. کارل مارکس
  2. آلبرت اینشتین
  3. سر آیزاک نیوتون
  4. چارلز داروین
  5. توماس آکویناس
  6. استفان هاوکینگ
  7. امانوئل کانت
  8. رنه دکارت
  9. جیمز کلارک ماکسول
  10. فریدریش نیچه

شما چه گفته اید؟

خوانندگان خبر آنلاین بی بی سی از سراسر جهان می توانند در این نظرسنجی ها شرکت کنند.

دگ تورسن از نروژ می گوید: “کارل مارکس الهام بخش هزاران مبارزه رهایی بخش بوده است. او پدر تفکر سیاسی مدرن است.”

جویستون کاپور از ایالات متحده امریکا می گوید: “مارکس به بهترین وجه کارکرد سرمایه داری را تحلیل کرد. بر این مبنا که در پایان قرن بیستم همان سرمایه داری است که صفت ممیزه جهان را تشکیل می دهد آثار او برای فهم جهانی که در آن زندگی می کنیم همچنان بامعنا و مربوط است به همان میزان که در قرن نوزدهم بود.”

فرود مانسکر می گوید: “ایده های کارل مارکس معنای عظیمی برای همه جهان، هم از جنبه اندیشه و از هم لحاظ عمل، داشته است.”

مایک وونچ می گوید: “کارل مارکس نقد کاملی از سرمایه داری به دست داد. ایده های او منشاء اثرات بزرگی در قرون نوزدهم و بیستم بوده است.”

بکی برنفورد می گوید: “نظریه های کارل مارکس چنان جامع است که می تواند برای فهم و توضیح وضعیت هایی که با آن در جهان امروز مواجهیم مورد استفاده قرار گیرد.”

لی وا از مالزی می گوید: “آلبرت اینشتین انقلابی در علم برپا کرد.”

کرگ کیملمان می گوید: “آلبرت اینشتین شیوه تفکر ما در مورد تمامی عالم را تغییر داد.”

ناتان دیموک می گوید: “کار سر آیزاک نیوتون در قرن هفدهم به واقع جهشی بزرگ در اندیشه و فهم علمی بود.”

کوین کوران می گوید: “کارهای سر آیزاک نیوتون درباره نور، گرانش و حرکت، خلق حساب دیفرانسیل و پیشرفت دادن تلسکوپ روش تفکر و توانایی ما برای کشف را برای همیشه تغییر داد، و بیشتر کارهایش را در چند ساله اول دومین دهه زندگیش تکمیل کرد.”

لوییس بری از کانادا می گوید: “چارلز داروین اندیشه ۲۰۰۰ ساله را دچار تحول کرد. قبل از داروین انجیل کلام خدا شمرده می شد. پس از داروین انجیل تنها یک استعاره است. هیچ فیلسوف، آموزگار، دانشمند یا اندیشمند دیگری چنین تاثیری داشته است.”

سیمون ترلیون از انگلستان می گوید: “اندیشه چارلز داروین در زمان خودش غیرقابل تصور بود، این که انجیل بر خطاست. اندیشه داروین نه تنها مغزها را به سوال گرفت بلکه جرئت این را داشت که عقیده خودش را مطرح کند، و برای یکی از الهام بخش ترین نظریه همه زمان ها مورد بی اعتنایی و طعن قرار گیرد.”

جو پتیبون می گوید: “توماس آکویناس نشان داد که ایمان و خرد مخالف هم نیستند و از خرد بهره جست تا ایمان را اثبات کند.”

جان جی. شرمز می گوید: “توماس آکویناس به هزاره قبل نگریست و هزاره بعد در او می نگرد.”

از مطالب رسیده به سایت

POST A COMMENT.