گزارش برگزاری یادمان حماسه آفرینان سیاهکل در استکهلم

روز شنبه ۹ فوریه به دعوت فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) در گرامی داشت چهل و هشتمین سالگرد نبرد سیاهکل مراسمی در استکهلم برگزار شد. این مراسم که حضور نمایندگان تعدادی از احزاب و سازمان های سیاسی همراه با حضور گرم افراد و فعالین چپ و کمونیست گرمی خاصی به آن بخشید، با اعلام مجموعه برنامه های مراسم توسط رفیق افسانه پویش مجری برنامه، آغاز شد. پخش سرود انترناسیونال و پس از آن اعلام یک دقیقه کف زدن به پاس دلاوری ها و قهرمانی های رفقای جانفشان نبرد سیاهکل اولین بخش مراسم بود. در ادامه، کلیپ بیانیه سازمان فدائیان (اقلیت) به مناسبت چهل و هشتمین سالگرد نبرد سیاهکل به نمایش گذاشته شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. مراسم با سخنرانی رفیق اصلان جوادزاده از سازمان فدائیان (اقلیت) تحت عنوان “آرمان های کارگری از سیاهکل تا امروز” دنبال شد. رفیق اصلان در فرازهایی از سخنان خود با آوردن نقل قول هایی از رفقا احمدزاده و پویان در مورد توجه آنان به آرمان خواهی کارگری حماسه آفرینان سیاهکل و تاکید آنان به “ایجاد حزب کمونست” و ضرورت سازماندهی طبقه کارگر در امر انقلاب پرداخت و گفت: رفیق مسعود احمدزاده آن زمان که کتاب مبارزه مسلحانه هم استراتژی و هم تاکتیک را می نوشت یا در واقع زمانی که گروه رفیق در مورد چه باید کرد فکر می کرد و در جستجوی راه بود می نویسد “ما پذیرفتیم که هدف ما و سایر گروه های کمونیست باید ایجاد حزب مارکسیست – لنینیست باشد”  و بعد می نویسد “بلافاصله این موضوع مطرح شد که برای ایجاد چنین حزبی چه باید کرد؟” و بعد در ادامه در همین رابطه می نویسد “آن وقت این دو وظیفه اساسی در برابر ما قرار گرفت، ما و سایر گروه ها از یک طرف می بایست کادرهای حزب آینده را تربیت کنیم، از طرف دیگر باید زمینه چنین حزبی را در میان توده ها فراهم می کردیم. یعنی ما باید با کار در میان توده ها و بویژه پرولتاریا آن ها را آماده پذیرفتن چنین حزبی کنیم”.(تاکید از رفیق اصلان و جملات داخل گیومه از رفیق احمدزاده است)

رفیق اصلان در ادامه بحث خود با آوردن فاکت های معین دیگری از رفیق امیر پرویز پویان در ضرورت پیوند با طبقه کارگر و تاکید او بر ایجاد حزب کمونیست پرداخت و از زبان رفیق پویان اعلام کرد: “تا با توده های خویش بی ارتباطیم، کشف و سرکوب ما آسان است. برای اینکه پایدار بمانیم، رشد کنیم و سازمان سیاسی طبقه کارگر را بوجود آوریم، باید طلسم ضعف خود را بشکنیم. با توده های خویش رابطه ای مستقیم و استوار بوجود آوریم”.(تاکید از رفیق اصلان و جملات داخل گیومه از رفیق پویان است)

رفیق اصلان در ادامه یاد آور می شود که رفقای ما در واقع با چنین درکی از مبارزه بر ضرورت ایجاد حزب طبقه کارگر و سازماندهی آن، پس از آنکه رفیق حسن نوروزی (که خود از کارگران آگاه و پیشرو عضو گروه بود) جمعبندی خود را مبنی بر اینکه “هر نوع کار تبلیغی سیاسی در میان توده ها و با توده ها بدون یک اقدام عملی و بدون یک حداقل نیروی متمرکزی که بتواند به دشمن ضرباتی وارد آورد و هیولای دشمن را در ذهن مردم فرو ریزد، آن ها را به آسیب پذیری و امکان نابودی دشمن مطمئن سازد بی ثمر است” به رفقا ارائه می دهد، گروه برای درهم شکستن هیولای قدرت دشمن به ضرورت مبارزه مسلحانه می رسد.

بررسی موقعیت فعلی طبقه کارگر و روند مبارزاتی آنان در ده سال گذشته و به طور اخص گسترش اعتصابات کارگری در یک تا دو سال اخیر خصوصا رشد و تعمیق مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز فرازهای پایانی سخنرانی رفیق اصلان بود که با تاکید او بر تلاش بیشتر سازمان ها و نیروهای کمونیست جهت ارتقاء سطح آگاهی، تشکل و سازماندهی طبقه کارگر که لازمه پیروزی انقلاب کارگری‏ست و اینکه تا کسب قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر و تا تحقق آرمان‌های کارگری و سوسیالیستی هنوز راه زیادی در پیش است و کارهای زیادی باید انجام داد بحث خود را به پایان رساند. (علاقه مندان می توانند متن کامل سخنرانی رفیق اصلان  را در نشریه کار شماره ۸۱۰ بخوانند)

با خاتمه سخنرانی، بخش نخست برنامه ها نیز به پایان رسید و مجری برنامه زمان استراحت و صرف شام را اعلام کرد. رفیق عباس سماکار  نویسنده، شاعر  و  از  فعالان چپ و کمونیست، سخنران بخش دوم برنامه بود . نقش سازمان چریک های فدایی خلق ایران در قیام ۲۲ بهمن موضوع سخنرانی رفیق عباس بود. او برگزاری مراسم حماسه آفرینان سیاهکل را که روز ۲۱ بهمن ۵۷ با “جمعیتی بین۵۰ تا ۷۰ هزار” در دانشگاه تهران برگزار  می شد،  از جمله تاثیرگذارترین عامل برای پیروزی قیام ۲۲ بهمن خواند. رفیق عباس که خود در این مراسم حضور داشت با بیان خاطراتی شیرین و با تصویر سازی خوبش از آن روز تاریخی و جمع شدن چنین نیرویی آماده و پر شور در دانشگاه تهران که به محض شنیدن فراخوان کمک به همافرانی که مورد یورش گارد شاهنشاهی قرار گرفته بودند، که در یک چشم بهم زدنی سیل آسا  به یاری همافران شتافتند، فضای سالن و افراد حاضر در جلسه را به میهمانی قیام شکوهمند ۲۲ بهمن برد. قیامی که توده ها با اتکاء به نیروی خود و با سنگربندی در خیابان ها، مرکر جور و ستم را یک به یک فتح کردند و چون توده ها با نیروی خود رژیم سلطنتی را سرنگون کرده و آزادی را به دست آورده بودند، لذا حاظر نبودند کسی به راحتی آزادی بدست آمده را از آنان باز پس گیرد و این همان جدالی بوده که از فردای قیام ۲۲ بهمن تا به امروز میان لایه های مختلف مردم با جمهوری اسلامی که بر آزادی آنان چنگ انداخت، استمرار داشته است. رفیق عباس سماکار با توجه تجربه قیام ۲۲ بهمن ۵۷ و تجارب شخصی خودش در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن  و با تاکید بر اینکه در قیام آتی توده های مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی، علاوه بر سازماندهی برای تسخیر مراکز سرکوب و ستم، لازم است همواره جهت تسخیر مراکز تبلیغاتی رژیم همانند صدا و سیما نیز نیروی ویژه گذاشت.

اجرای موسیقی و هنر نمایی پر شور مصطفی گُرگین پور  یار سعید سلطانپور در کارگاه هنر ایران در سال های ۵۸ تا ۶۰ بخش پایانی برنامه بود. مصطفی با اجرای ترانه سرودهای زیبا و پرشور خود خصوصا اجرای ترانه های در وصف زنان و مبارزات کارگران فولاد و هفت تپه، جمع حاظر در سالن را به شور و  شوق کشانید. کف زدن های ممتد حضار در پایان اجرای هر ترانه، آتشی از  شادی و شور بود که مصطفی با صدا و نغمه های تار  و  همنوازی تنبک بر جان حاضرین می افکند.

ابتکار زیبای رفیق افسانه پویش، مجری برنامه که در  میانه برنامه ها، فرازهایی از “زنان سیاهکل” را برای جمع بازگو می کرد و در هر فرازی جمع حاظر را به میهمانی فداکاری ها، از خود گذشتگی ها و جانفشانی های “زنان سیاهکل” می برد، جلوه ای پر شکوه به این مراسم بخشید.

آرایش سالن یکی دیگر از جلوه های خوب و اثرگذار این مراسم بود. پرده نوشته های “زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم” و “کار، نان، آزادی- حکومت شورایی” در دو طرف جایگاه همراه با تصاویر ۱۵ چریک جانفشان نبرد سیاهکل که بر پرده ای قرمز رنگ به طول ۴ متر و عرض ۲ متر در پس زمینه جایگاه سخنرانان آویزان بود و نیز درخشش  متن “گرامی باد  ۱۹ بهمن سالگرد حماسه سیاهکل” بر بالای تصاویر حماسه آفرینان سیاهکل، فضای  چشم نوازی را برای حضاری که به سخنرانان و اجرای موسیقی گوش می دادند و چشم دوخته بودند، ایجاد می کرد.

در پایان لازم است از همه رفقا، نمایندگان احزاب، سازمان های سیاسی و افراد چپ و کمونیستی که با حضورشان در مراسم گرامیداشت حماسه آفرینان سیاهکل یاد و خاطره این رفقای جانفشان را گرامی داشتند، تشکر و قدردانی نمائیم.

فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) – سوئد

۱۱ فوریه ۲۰۱۹

POST A COMMENT.