حمایت از مبارزات گسترده‌ی کارگران و زحمتکشان در فرانسه

در روز چهارشنبه، ۲۱ مارس، خیل عظیمی از کارگران و زحمتکشان در فرانسه، چون سیلی پرتلاطم در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه به راه افتادند. بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. این تظاهراتی که به دعوت اتحادیه‌ها به ویژه اتحادیه‌ی لوکوموتیورانان و احزاب و سازمان‌های چپ برگزار شد، پیش‌درآمدی بود بر اعتصاب وسیع روز پنج‌شنبه، ۲۲ مارس و اعتصاب‌های روزهای بعد.

تظاهرات روز چهارشنبه، نمایشی از تسلیم ناپذیری و مبارزه‌ی طبقه‌ی کارگرعلیه سیاست‌های نئولیبرالیستی دولت ماکرون بود. پس از گذشت حدود ده ماه از تشکیل دولت جدید در فرانسه، تلاش‌ها و اقدامات این دولت در اجرای اصلاحات در قانون کار به نفع سرمایه‌داران، و گسترش خصوصی‌سازی و سیاست‌های ریاضتی به زیان اکثریت زحمتکش جامعه، امنیت شغلی صدها هزار نفر را به خطر انداخته و استثمار کارگران و زحمتکشان را هر چه بیشتر تشدید کرده است. از جمله این اقدامات، تصمیم دولت به خصوصی‌سازی شرکت دولتی راه آهن فرانسه (SNCF) است که ۱۴۹ هزار نفر در آن مشغول به کارند. این تصمیم تنها بخشی از سیاست‌های نئولیبرالیستی دولت در این مسیر است، و دولت فرانسه در کنار موارد دیگر، اعلام کرده است قصد دارد در چهار سال آینده، ۱۲۶ هزار نفر را در بخش خدمات اجتماعی و درمانی اخراج کند. از این‌رو، در اعتصاب روز پنج‌شنبه، نه تنها کارگران این شاخه که از سه ماه قبل اعتصاب مقطعی خود را آغاز کرده بودند، شرکت داشتند، بلکه کارگران بخش‌های دیگر و دانشگاه‌ها و مدارس فرانسه نیز به آن پیوستند.

تهاجم سرمایه داران  و نمایندگان سیاسی‌شان به حقوق کارگران و زحمتکشان در فرانسه، بار دیگر نشان داد که حرص و آز نظام سرمایه‌داری را حد و مرزی نیست. اما تظاهرات و اعتصابات جاری در این کشور نیز، بار دیگر نشان داد که طبقه‌ی کارگر تسلیم‌پذیر نیست و راه دیگری جز مبارزه‌ای متشکل و فراگیر در مقابل این تهاجمات ندارد.

کمیته‌ی خارج  سازمان فدائیان (اقلیت) از تظاهرات و اعتصابات جاری در فرانسه حمایت کرده و عموم کارگران و زحمتکشان را به همبستگی و مبارزه فرامی‌خواند.

زنده باد همبستگی بین‌المللی کارگران جهان

نابود باد نظام سرمایه‌داری – زنده باد سوسیالیسم

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۲۴ مارس ۲۰۱۸

POST A COMMENT.