یک گزارش کوتاه کارگری از ایران

عتراضات کارگری اهواز – درود بر کارگر- مرگ بر ستمگر،شعار امروز یک شنبه بیستم اسفند نود و شش بیستمین روز از اعتراض خیابانی و اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز است . این کارگران در تعدادی وسیعتر از گذشته وبا صفوفی فشرده در تداوم مبارزات روزها ی گذشته خود مقابل استانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند . در حالیکه شعار های حساسیت بر انگیز و نسبتا تهاجمی و هشدار دهنده ای می دادند  در شکل جمعی در مسیر بلوار به طرف کیان پارس حرکت کردند و کمتر از یک ساعت در وسط خیابان توقف نمودند . و شعار می دادند « می ایستیم می میریم – حقوقمون می گیریم»در همین دقایق یکی از کارگران با قصد ظاهرا افشاگری می خواست صحبت کند که با مخالفت کارگران روبرو شد. کارگران می گفتند که فرد مزبور از ما نیست واز خودشان است (اشاره به کارفرما و عوامل رژیم داشتند ) می گفتند قصدش از این کار تشتت و پراکندگی در میان کارگران است یکپارچگی صفوف جمعی کارگران و شعارهای نسبتا ملایم انتخاب آگاهانه این کارگران برای تداوم مبارزه آنان است که طولانی شده چندین جهت دارد.

در خواست حقوق معوقه و دستمزد سه ماهه انان ، وقتی با تعطیلی بلاتکلیف بودن صنعت ، سابقه کار طولانی کارگران که با قرار دادهای موقت وچندروزه  تجدید می شود .پوشیده ماندن کارفرما از چشم کارگران (تعدادی از کارگران می گویند که  کارخانه به فردی به نام موسوی فروخته شده و بعضی دیگر آز کارگران می گویند که  کارفرما و صاحب فولاد بانگ ملی است )یا اینکه می گویند ، سهمیه تولید فولاد اهواز به جای دیگر و صنعت فولاد دیگری داده شده   و ده ها درد دیگری که این کارگران از منظر اجتماعی دارند  پایان سال واصطلاحا    شب عید و دست خالی بودن این کارگران در مقابل بچه‌ها نیازهای انان بخشی دیگر از مصیبت این کارگران است .حقوق های یک میلیونی فقط کفاف دو هفته هزینه ی یک خانواده را تأمین می کند ، اگر سه ماه حقوق نگرفته باشی یعنی اینکه نیمی از سال بی پول وگرسنه گذران کرده اند ،دردناک تحقیر آمیز است . تازه متوجه مشکل کارگران صنایع فولاد اهوازیا کارگران صنایع دیگر می شویم.

سرنوشت اغلب کارگران با صنایع و مراکز کارگری گره خورده که عموما ورشکسته هستند  .  مدیران کارفرمایان ، صاحبان صنایع و مراکز تولیدی اغلب از نور چشمی های رژیم  واعوان  انصار حکومتی ها هستند که با حکومتگران شریک و دستشان  در یک کاسه است . آنان خیلی بهتر از کارگران از اوضاع اقتصادی و تصمیم‌گیری های پشت پرده اطلاع دارند. نمونه‌ای از آن صنعت فولاد است که با خرید  وفروش ودست بدست شدن در حاکمیت دلالی وفا سد به قصد سودهای هنگفت دچار چنین سرنوشتی شده است. رژیم سرمایه داری و ضد کارگری جمهوری اسلامی با سیاست های بغایت ضد مردمی و سودجویانه خود در آین دو  سه دهه ،محیط های کارخانه ها را ، صنایع و مراکز تولیدی را به جولانگاه یک مبارزه  ناعادلانه میآن  کارگران  زحمتکش و بدون حامی از یک طرف  و کارفرمایان نورچشمی  های خود از طرف دیگر تبدیل کرده است. عرصه داد و  بیداد !

همزمان با تجمع اعتراضی کارگران فولاد مقابل استانداری ، بازنشستگان  صنایع فولاد اهواز در خیابان ۱۲ غربی کیانپارس مقابل محل صندوق بازنشستگی تجمع داشتند . هر کدام  از این کارگران بیش از سی سال سابقه کار در این صنعت را داشته که با تحمل گرمای جنوب گرمای مضاعف فضای  کارخانه ، ماهانه  چندرغاز ی از حقوق خود را در این صندوق  واریز نموده، برای پاسخگویی به سالها ی پیری وناتوانی برای اینکه در این دنیای وارونه دست نیاز به طرف این وان دراز نکنند . خودشان رفاه و امنیت خود را  تامین کنند. امروز جلو چشم این کارگران ، پولهای صندوق بوسیله  رژیم وعوامل غارتگرآن به یغما رفته است . بازنشستگان با شعار « صندوق خالی کردین ما را بیچاره کردین » به اعتراض پرداختند.

امروز همزمان جمعی از کارگران نیروهای سپتیک آب وفاضلاب اهواز نسبت به پرداخت نشدن سه ماه حقوق عقب افتاده وعیدی خود، پیش از ظهر مقابل درب این شرکت در کیانپارس تجمع داشتند. عرصه داد و بیداد و مبارزه میان کارگرانی که توش  و توان خود را طی سالهای طولانی تبدیل به کالا و تولید  برای سرمایه داران و کارفرمایان  و صاحبان صنایع کردند ، محدود به اهواز نمی شود.  کارگران نیشکر هفت تپه کمی آن طرف تر در شمال غربی اهواز با سابقه بیش از پنجاه  سال فعالیت وتولید و دارای ۵۰۰۰ کارگر دچار همین سرنوشت گردیده اند  . عرصه داد وبیداد و کمکش سیاسی طبقاتی امروز در همه نقاط کشور در غلیان وجوشش می باشد . نتیجه سیاست های ضدکارگری  رژیم   در بیش از سی سال گذشته حالا به ثمر نشسته ، تا کنون بهشت  رژیم بوده است . طبقه کارگر  از برزخ بیرون خواهد آمد ، جهنم را برای صاحبان سرمایه و حکومتگران  رقم خواهد زد. حرکت های اعتراضی ملایم ومداراگرایانه پراکنده طبقه کارگر  می رود تا در آینده نزدیک به حرکت های اعتراضی  عمومی و قهری تبدیل شود .

هرچه گسترده تر باد مبارزه طبقه کارگر و جنبش اجتماعی

پیش به سوی سازماندهی انقلابی و پراتیک اجتماعی

کار ،نان، ازادی- حکومت شورایی

زنده باد انقلاب – زنده باد سوسیالیسم

فعالین سازمان فدائیان(اقلیت)-داخل کشور

۲۰/۱۲/۹۶

متن کامل نشریه کار شماره ۷۶۵ در فرمت پی دی اف

 

Website Comments

  1. کارگران معترض پیمانهای حجمی
    Reply

    خیانتهای شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی در حق کارگران:
    سوء استفاده از جوانان مردم در پیمانهای حجمی بعنوان کارگر و قربانی کردن آنان برای پر کردن جیب رانت خواران دولتی از قشر خانواده های شهید و ایثارگر و جانباز
    بکارگیری بسیجیان و آخوندزاده های برای خدشه دار کردن هویت جوانان مردم و سوق دادن اعتراضاتشان به سمت دلخواه به نفع رانت خواران و اقدام به پرونده سازی بر علیه این جوانان
    گذاشتن تریبونهای سیاسی منتصب به عوامل دولتی برای تحریک جوانان مردم و مردم فریبی با وارونه نشان دادن هویت رانت خواران دولتی و برچسب زنی بر جوانان مردم
    دور زدن تحریمات با برنامه ریزی از قبل طراحی شده از سوی مسئولین بی لیاقت دولتی با حفظ منافع رانت خواران از طریق راه اندازی چنین پیمانهائی برای پنهان کردن هویت رانت خواران دولتی در رانت خواریهایشان از طریق دشمن تراشی مجازی از جوانان مردم با تحریک – تهدید – تبلیغ – جوسازی سیاسی انقلابی و ضد انقلابی – قالب کردن قراردادهای با سمتهای غیرقانونی بدون استخدام یا طرف حساب شرکتی و صرفا زمینه سازی اتهام زنی به یکباره و در فاصله زمانی کم و مغایر با سمتهای قبلی از طریق هماهنگی با پیمانکاران مربوطه و از طریق فریبکاری و ارائه آن بعد از اتمام کار – بکارگیری در تمام امور حتی اموری که اقشار کارگر تخصصی در آن نداشته با کمترین حقوق و با ارائه مستندات نامعتبر از جمله فیش حقوقی یا برگه های ماموریت یا مرخصی و گرفتن رسید از کارگر در قبال کارهای محوله بدون اینکه کارگر از پشت صحنه کارها اطلاعی داشته باشد – خدشه دار کردن هویت اقشار کارگر با زمینه سازی و برنامه ریزی از قبل طراحی شده از سوی رانت خواران دولتی – حذف مستندات در رابطه با رانت خواری متصدیان امور و اقدام به نامه نگاری بر علیه کارگران همزمان با بکارگیری آنان در امور محوله و اعمال فشار و تهدید و تبلیغات کذائی بر علیه آنان و دست به خود افشاء گری در سایتهای منتصب به عوامل دولتی به منظور برچسب زنی از طریق تحریک و برای حذف ردپای رانت خواریهای خانواده های شهید و ایثارگر و جانباز – خدشه دار کردن هویت کارگران و ایجاد اختلال در زندگی شخصی آنان به منظور زمینه سازی اتهام زنی با برنامه ریزی از قبل طراحی شده از سوی متصدیان امور و از بین بردن زندگی آنان صرفا برای پر کردن جیب رانت خواران دولتی از قشر خانواده های شهید و ایثارگر وجانباز با بکارگیری بسیجیان و آخوندزاده های در این امر.
    لازم به ذکر است تمامی اقداماتی که از سوی مسئولین امور بر سر این جوانان آمده نه تنها برای قربانی کردن آنان جهت منافع متصدیان امور بوده بلکه عمده کینه توزی این عوامل به دلیل سر باز زدن کارگران از عضویت در بسیج و قرار نگرفتن بر سر سفره های انقلابی این انقلابیون رانت خوار بوده است و هیچ وابستگی یا عضویت در هیچ نهاد یا وزارتخانه های دولتی نداشته ولی مورد شدیدترین سوء استفاده و استثمار کارمندان دولتی قرار گرفته اند که نتیجه آن نه تنها بیکاری بلکه از بین رفتن زندگی آنان بوده است.
    در مقابل خانواده های شهید انقلابی – ایثارگرو جانباز – بسیجی و آخوندزاده و پاچه خواران طرف حساب شرکتی نشسته بر سر سفره های انقلابی با بیت المال مردم در داخل و خارج از کشور و با ثروت هنگفت بادآورده زندگی توام در رفاه درست کرده که زیربنای آن از بین رفتن زندگی جوانان مردم بوده است.
    نمونه بارز دور زدن تحریمات با گروگان گیری از مردم – نقض حقوق بشر – بی عدالتی و بی قانونی – فساد و مکیدن خون مردم و جوانان آنان که از سوی خود مسئولین دولتی تدارک دیده شده است.

  2. جوانان معترض رصد کننده تحرکات سایتهای انقلابی
    Reply

    مسئولین دولتی قبل از شروع تحریمات برای سرکوب معترضین از برچسب زنی ضد انقلابی استفاده میکردند ولی در زمان شروع تحریمها به جهت ترس و دور زدن تحریمها بر روی معترضین برچسب نیروهای انقلابی و بر روی خود برچسن ضد انقلابی و با نمایش مستندات مضحک از طریق تریبونهای عوامل دولتی مردم فریبی کرده و با برناه ریزی و هماهنگی از قبل طراحی شده با مسئولین دولتی از طریق دشمن تراشی مجازی از مردم عادی خود را در لاک ضد انقلابی پنهان میکنند تا منافع آنان در داخل و خارج به خطر نیافتد.

POST A COMMENT.