گزارش برگزاری اکسیون جمعی از فعالان سیاسی در شهر اروبرو (سوئد)

روز شنبه یازدهم دسامبر، تعدادی از فعالان سیاسی شهر اوروبرو (سوئد) از جمله فعالین سازمان فدائیان اقلیت، اکسیونی را در حمایت از رضا شهابی و دیگر کارگران زندانی در زندان های جمهوری اسلامی برگزار کردند. این اکسیون طی یک هماهنگی قبلی با نمایندگان حزب چپ شهر اروبرو انجام گردید.. ماجرا اینگونه آغاز شد که از چند هفته پیش، تعدادی از فعالان سیاسی این شهر باخبر شدیم که رهبر حزب چپ سوئد در تاریخ یازده دسامبر جهت یک سخنرانی حزبی به این شهر میآید. لذا، جمعهی از فعالان سیاسی شهر اروبرو طی نشستی با هم، تصمیم گرفتیم از این فرصت برای رساندن صدای رضا شهابی و دیگر زندانیان سیاسی و کارگری به گوش افراد شرکت کننده در این جلسه استفاده کنیم. بر اساس تصمیم جمعی، قرار شد اطلاعیه ای به دفاع از کارگران زندانی نوشته شود و همزمان با آن طی تماس با نمایندگان حزب چپ در شهر اروبرو، موضوع اکسیون و نحوه اجرای آن را با نماینده حزب در میان بگزاریم. پس از تماس با حزب چپ، طی نشستی که با حضور نمایندگان جمع مشورتی و نماینده حزب چپ در شهر ارو برو برگزار شد،  از طرف فعالان سیاسی شهر اروبرو، سه پیشنهاد به نماینده حزب چپ داده شد. پیشنهاد اول، این بود که اطلاعیه ما که به زبان سوئدی ترجمه شده بود، از تریبون جلسه سخنرانی آنها و توسط یکی از فعالان سیاسی شهر قرائت گردد. پیشنهاد دوم، این بود که اطلاعیه به آنان داده شود و یکی از افراد حزب چپ، اطلاعیه را در جلسه سخنرانی از پشت تریبون بخواند. پیشنهاد سوم، این بود که اگر با دو پیشنهاد قبلی موافقت نشد، ما با اجتماع در مقابل درب ورودی سالن سخنرانی، اطلاعیه خود را به دست  آنهانی که می خواهند وارد سالن شوند، بدهیم. در نهایت با پیشنهاد سوم ما موافقت شد.

پس از این توافق، اطلاعیه به زبان سوئدی ترجمه و به تعداد بیش از صد نسخه کپی شد، عکس های رضا شهابی، علی نجاتی همراه با تعدادی پلاکارت و دست نوشته هایی در دفاع از کارگران زندانی تهیه و آماده شد. روز موعود, نیم ساعت زودتر از شروع سخنرانی، تعدادی از فعالان سیاسی شهر با در دست داشتن تصاویری از رضا شهابی، علی نجاتی و پلاکارت هایی چون “زنده باد سوسیالیسم” و دست نوشته هایی در دفاع از کارگران زندانی در مقابل درب ورودی محل سخنرانی جمع شدیم. اطلاعیه دفاع از زندانیان سیاسی و کارگری که به زبان سوئدی ترجمه شده بود نیز به دست بخشی از کسانی که می خواستند وارد سالن شوند، داده شد و یک نسخه از اطلاعیه هم بعد از پایان سخنرانی به دست رهبر حزب چپ سوئد داده شد. در ضمن قرار است تا این جمع از فعالان سیاسی ادامه کار  حمایت از رضا شهابی و دیگر زندانیان کارگری را  در صورت امکان به طرق دیگر نیز دنبال کنند.

گزارش از فعالان سازمان فدائیان (اقلیت)

 

کارگران زندانی و زندانیان سیاسی را آزاد کنید!

سیاست رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی حاکم بر ایران، در دفاع  از سرمایه داری همواره سرکوب جنبش کارگری و فعالین آن بوده و در این رابطه فعالین جنبش کارگری و دیگر جنبش های اعتراضی سیاسی-اجتماعی و صنفی را دستگیر، اخراج، زندانی، شکنجه و اعدام کرده است. جنبش کارگری در مواجه با سرکوب های خشن و خونین اعتراضات و اعتصابات کارگری، بیش از پیش در مقابل اقدامات توطئه گرانه و انتقامجویانه رژیم ارتچاعی جمهوری اسلامی به مقابله برخاسته و  با گسنرش اعتصابات و مبارزات گارگری جهت دستیابی به حقوق حقه خویش هر روز دامنه وسیعتری بخود گرفته است.

رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای رانندگان شرکت واحد تهران و حومه تنها به دلیل فعالیت سندیکایی و کارگری در ایران متحمل بیش از پنج سال حبس گردید. اما پس از آزادی مجددا چند ماه پیش، رژیم جمهوری اسلامی وی را بازداشت و بدون هیچ حکمی در زندان نگهداشته شده است.  رضا شهابی در اعتراض به این حکم ناعادلانه دست به اعتصاب غذا زد که ۵۲ روز ادامه داشت.  با وجود اعتراضات گسترده در داخل و خارج ایران به بازداشت ناعادلانه رضا شهابی، او همچنان در شرایطی که به شدت بیمار است در زندان به سر می برد.

علی نجاتی عضو هیئت مدیره ی سندیکای نیشکر هفت تپه با وجود اینکه قبلا تنها به دلیل فعالیت سندیکایی متحمل یک سال زندان و اخراج از کار شده بود، مجددا به یک سال زندان محکوم شده است. علاوه بر علی نجاتی، تمام دیگر اعضای هیئت مدیره این سندیکا نیز از کار اخراج شده اند.

در ادامه سیاست های سرکوبگرانه رژیم جمهوری اسلامی، اکنون تعداد دیگری از فعالین کارگری و معلمان نیز، تنها به دلیل فعالیت صنفی در زندان به سر می برند. اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی دو تن از نمایندگان معلمان هستند که اکنون در زندان به سر می برند. فشار بر فعالین کارگری و دیگر فعالین صنفی و اجتماعی به شدت ادامه دارد. سندیکاها و دیگر تشکل های کارگری نه تنها به رسمیت شناخته نمی شوند، بلکه فعالین آنها مورد بازداشت و یا آزار و اذیت قرار می گیرند.

چندی پیش در جریان اعتصاب غذای رضا شهابی، بسیاری از اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری و فعالین اجتماعی در اروپا و کانادا، سرکوب فعالین کارگری را توسط جمهوری اسلامی ایران محکوم کردند  و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شدند، که اسامی تعدادی از آنها بدین شرح هستند:

سازمان سراسری کارگران سوئد(ال.او)، سندیکای حمل و نقل، اتحادیه فلزسوئد و اتحادیه کمونال سوئد. هماهنگ کننده کارگران حمل و نقل عمومی (یک تشکل هماهنگ کننده سراسری در بخش حمل و نقل ایتالیا است)، دبیر کل کنگره اتحادیه های کارگری بریتانیا، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا،۵  سندکای بزرگ فرانسه به نام های ث.ژ.ت -ث.اف.د.ت- اف.اس.یو- سندیکای سولیدر- سندیکای یو.ان.اس.آ  و کامی بلان رییس عفو بین الملل فرانسه و بسیاری دیگر از تشکل ها و فعالین اجتماعی از این جمله اند. این حمایت ها به کارگران ایران دلگرمی  می دهد و باعث همبستگی جهانی کارگران می شود.

هم اینک، علاوه بر فعالین کارگری، تعداد زیادی از فعالین سیاسی و اجتماعی نیز در ایران تنها به دلیل ابراز عقیده و مخالفت با جمهوری اسلامی ایران در زندان به سر می برند. جمهوری اسلامی طی چهل سال حکومت در ایران، هزاران زندانی سیاسی را قتل عام و بسیاری از فعالین جنبش کارگری را زندانی و یا اعدام کرده است.

هر چند این روند ادامه دارد، اما اعتراضات گسترده داخلی و خارجی به استبداد حاکم بر ایران تا حدودی جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کرده است. در این رابطه ما خواهان حمایت بیشتر بین المللی از طرف احزاب و تشکل های کارگری، چپ و اجتماعی از کارگران زندانی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران هستیم و به طور مشخص از حزب چپ سوئد می خواهیم تا رسما به سرکوب و زندانی شدن کارگران و همچنین دیگر زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کند.

ما تعدادی از فعال سیاسی ساکن اروبروی سوئد، به نوبه ی خود خواهان آزادی بدون قید و شرط رضا شهابی و دیگر کارگران و فعالین سیاسی هستیم و از روزنامه ها و مجلات سوئد در خواست داریم از کارگران زندانی و فعالین سیاسی زندانی حمایت کنند. جان آنها در خطر است و رژیم جمهوری اسلامی ایران مسئول هر اتفاقی است که برای آنها رخ می دهد.

دسامبر ۲۰۱۷

 

POST A COMMENT.