زنده باد اعتصاب، زنده باد همبستگی طبقاتی کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه که از روز یازدهم آذر ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و حقوق‌های معوقه‌شان دست به اعتصاب  و تجمع زده بودند، به علت عدم پاسخگویی و بی‌توجهی کارفرما به مطالبات‌‏شان، از جمله عدم پرداخت چهار ماه حقوق معوقه، روزهای دوازدهم و سیزدهم آذر نیز به اعتصاب و تجمع در محوطه کارخانه ادامه دادند. سرانجام مدیریت وعده داد حقوق عقب افتاده مرداد ماه را به فوریت به حساب کارگران واریز کند. اما به این وعده عمل نکرد و به قصد ایجاد شکاف و تفرقه در میان کارگران، تنها حقوق بخشی از کارگران صنعت و بخش محدودی از کارگران کشاورزی دائمی را پرداخت. این موضوع خشم کارگران را شعله‌ورتر ساخت. روز  ۱۸ آذر کارگران بخش کشاورزی بار دیگر دست به اعتصاب و اعتراض زدند و با بیل و سایر ابزار کار وارد شرکت شدند. در ادامه این اقدام اعتراضی سایر کارگران نیز به آن‌ها پیوستند و اعتصابی یکپارچه و شکوهمند را سازمان دادند که تمام بخش‌های مختلف کارخانه را فرا گرفت.

کارگران نیشکر هفت‌تپه، که طی ماه های گذشته بارها دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند، روزهای یکشنبه ۱۹ آذر و دوشنبه ۲۰ آذر نیز به اعتصاب و تجمع در محوطه کارخانه ادامه دادند و خشم و عصیان جمعی خود را علیه ستم و بیدادگری کارفرما به نمایش گذاشتند. کارگران خشمگین، از همان ساعات اولیه روز یکشنبه، ابتدا برق کارخانه را قطع کردند، کوره بخار را خاموش کردند و سپس به همراه خانواده‌های شان جاده منتهی به کارخانه را بستند. کارگران با تجمع در مقابل دفتر مدیریت، شیشه‌های دفتر را شکستند. سیامک نصیری افشار، قائم مقام کارخانه این عنصر مزدور سرمایه و عامل سرکوب‌گری و بی‌حقوقی کارگران  از ترس کارگران خود را مخفی ساخت.

انفجار خشم، عصیانگری و اعتصاب شکوهمند روزهای شنبه و یکشنبه کارگران نیشکر هفت‌تپه، که این بار همه بخش‌های کارخانه از جمله سرویس‌های ترابری و ایاب و ذهاب نیز به طور یکپارچه به آن پیوستند، جلوه بارزی از اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران را به نمایش گذاشت. رادیکالیسم مبارزاتی، رزمندگی، اتحاد و همبستگی طبقاتی، که در اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه تجلی یافت، آن‌چنان بزرگ و شکوهمند بود که نه فقط کارفرما را به وحشت انداخت، بلکه دولت حامی سرمایه‌داران را نیز به بیم و هراس افکند.

وقتی عصیان خشم و شکوه اعتصاب متحدانه کارگران در هم آمیخت و امواج آن از فضای کارخانه به بیرون رفت، خواب صاحبان سرمایه برآشفت. ابتدا فرماندار و به دنبال آن رئیس اداره اطلاعات و فرمانده انتظامی شوش وارد کارخانه شدند. ساعتی بعد معاون وزیر اقتصاد و معاون وزیر کار نیز در کارخانه حضور یافتند و پس از گفتگو با کارگران بی درنگ با قائم مقام و دیگر مسئولین کارخانه جلسه برگزار کردند.

در پی این نشست که حاصل اعتصاب شکوهمند و مبارزه متحدانه کارگران نیشکر هفت‌تپه بود، علاوه بر حقوق مرداد ماه کارگران روزمزد که تا آخر وقت روز شنبه پرداخت شده بود، حقوق مرداد ماه کارگران و کارکنان دیگر بخش‌های شرکت از جمله تجهیزات، آتش‌نشانی، بازرگانی و امور اداری نیز به حساب آنان واریز شد. همچنین نماینده اداره اطلاعات، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی به کارگران قول دادند تا پایان این هفته، یک ماه دیگر از دستمزد معوقه آنان تسویه و در پایان هر ماه نیز، یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران تا تسویه کامل، پرداخت خواهد شد.

گسیل شتاب‌زده این تعداد از نمایندگان دولت سرمایه‌داری جمهوری اسلامی در جمع کارگران خشمگین و اعتصابی نیشکر هفت‌تپه، از یک سو اقتدار و قدرت تاثیرگذاری اعتصابات یکپارچه کارگران را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر نشان داد که صاحبان سرمایه و دولت حامی آنان، تا چه اندازه از همبستگی طبقاتی کارگران و اعتصابات یکپارچه آنان در وحشت و هراس‌اند.

اگرچه تا این لحظه تنها بخش کوچکی از مطالبات کارگران تحقق یافته و تا تحقق تمام خواست‌ها منجمله یکی ازخواست‌های اصلی آنان یعنی بازگرداندن مالکیت شرکت به دولت راه زیاد است، اما کارگران آگاه و مبارز هفت‌تپه  به روشنی دریافته‌اند که فقط و فقط با رزم مشترک، اتحاد، همبستگی طبقاتی و قدرت اعتصاب است که آنان می‌توانند مطالبات خود را محقق سازند. پس زنده باد اعتصاب!

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن ارج گذاشتن بر اتحاد و همبستگی کارگران نیشکر هفت‌تپه، خواهان تحقق تمام مطالبات بر زمین مانده آنان است.

سازمان فدائیان (اقلیت) با تاکید بر این که فقط در سایه پیکار مشترک است که کارگران می‌توانند صاحبان سرمایه را به عقب‌نشینی وادارند، همه کارگران ایران را به همبستگی و فشرده‌تر کردن صفوف مبارزاتی‌شان در مقابل نظام سرمایه‌داری جمهوری اسلامی فرا می‌خواند.

زنده باد اعتصاب، زنده باد همبستگی طبقاتی کارگران نیشکر هفت‌تپه

سرنگون باد جمهوری اسلامی ایران – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

۲۰ آذر ۱۳۹۶

 کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.