خیابان‌های اراک عرصه اعتراضات کارگران آذر آب و هپکو

روز چهارشنبه، ٨ شهریورماه، بار دیگر خیابان‌های اراک عرصه راهپیمایی و تجمع‌های اعتراضی صدها تن از کارگران کارخانه‌های هپکو و آذر آب بود.

کارگران آذر آب در ادامه اعتراضاتی که از اردیبهشت تاکنون چندین بار به راهپیمایی و تجمع‌های اعتراضی انجامیده است،امروز با راهپیمایی و تجمع در مقابل اداره صنعت و معدن، و استانداری، خواستار تحقق مطالبات معوقه خود، ازجمله پرداخت ۶ ماه دستمزد و مزایای معوقه شدند. کارگران وارد محوطه استانداری شدند که آن‌ها را بازور بیرون کردند. این کارخانه که با ١۵٠٠ کارگر در تولید تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و غیره فعالیت دارد، از مدتی پیش همچون دیگر واحدهای صنعتی اراک با مشکل رکود مواجه شده است. به‌رغم وعده‌های مکرر مقامات دولتی، تاکنون برای رفع مشکلات این واحد صنعتی و تحقق مطالبات کارگران ، هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

هم‌زمان با اعتراض کارگران آذر آب، کارگران ماشین‌سازی هپکو نیز که اکنون مدت‌هاست با تظاهرات و راهپیمایی در سطح شهر و تجمع در مراکز و معابر عمومی، در حال مبارزه برای تحقق مطالبات خود هستند، در میدان شهدا تجمع کردند.

دستمزد کارگران هپکو از زمستان سال گذشته مدام به تعویق افتاده و دولت و کارفرما، هر زمان که مبارزه کارگران اوج گرفته، مبلغی از معوقات را پرداخته تا کارگران را آرام کنند. اما وعده سروسامان دادن به وضعیت کارخانه، پرداخت کامل دستمزدهای معوقه و پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، هنوز تحقق‌نیافته است.

کارگران هپکو و آذر آب که مطالبات مشابهی دارند، دریافته‌اند که برای اثربخشی مبارزات و وادار کردن دولت و سرمایه‌داران به تحقق مطالبات معوقه خود، باید مبارزات خود را هماهنگ کنند و این مبارزات را به سطح خیابان‌ها و مراکز و معابر پر رفت‌وآمد بکشانند. از همین روست که امروز، هم‌زمان دست به اقدام مبارزاتی زدند.

درحالی‌که کارگران و خانواده‌های آن‌ها در فقر و گرسنگی به سر می‌برند و سرمایه‌داران و دولت پاسدار منافع آن‌ها، حتی دستمزد چندین ماه کارگران را پرداخت نمی‌کنند، روز گذشته روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت، گزارشی را منتشر ساخت که بر طبق آن، سرمایه‌داران و ثروتمندان ایرانی در رستوران‌هایی در شمال تهران غذا می‌خورند که فقط ورودی آن حدود نیم میلیون تومان است و هزینه یک وعده‌غذای آن‌ها سر به چند میلیون تومان می‌زند.

تا وقتی‌که نظام سرمایه‌داری بر ایران حاکم است و سرمایه‌داران حاصل دسترنج کارگر را تحت عنوان سود به جیب می‌زنند و مدام بر حجم سرمایه و ثروت خود می‌افزایند، راه نجاتی برای کارگر از استثمار، فقر، بیکاری و بدبختی وجود نخواهد داشت. تنها، سرنگونی نظام سرمایه‌داری و استقرار نظم سوسیالیستی نجات‌بخش کارگران است.

سازمان فدائیان( اقلیت) ضمن حمایت از مبارزات و مطالبات کارگران هپکو و آذر آب، کارگران را به اتحاد و همبستگی سرا سری برای سرنگونی نظم ستمگرانه حاکم بر ایران فرامی‌خواند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده‌باد آزادی – زنده‌باد سوسیالیسم

نابود باد نظام سرمایه‌داری

سازمان فدائیان (اقلیت)

٨ شهریورماه ١٣٩۶

کار- نان- آزادی- حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.